16.02.2022

Uncharted: Gebrek aan chemie tussen Tom Holland en Mark Wahlberg nekt gameverfilming (recensie)

Een degelijke film uit een videogame persen: het is Hollywood nog steeds niet gelukt. Het destilleren van een dramatisch zinvol verhaal lijkt daarbij de moeilijkste horde. Uncharted biedt zich aan als de zoveelste gameverfilming waarin geen moeite wordt gedaan om ook maar iets te vertellen. ‘Het is slechts entertainment!’, roept Hollywood zoals gewoonlijk ter verdediging. Nu, Tom Holland en Mark Wahlberg lijken zich kostelijk te amuseren, maar je zou willen dat hun plezier aanstekelijk werkt.

Uncharted voelt aan als National Treasure, maar dan met personages die op zoek gaan naar een verborgen schat die Indiana Jones niet gevonden heeft. Het gaat om gestolen goud dat de ontdekkingsreiziger Magellaan op een zeer geheime plek achterliet. Om die bergplaats te vinden moet schattenjager Sully (Mark Wahlberg) aan twee bijzondere sleutels geraken. Een daarvan zal openbaar verkocht worden en dus heeft Sully een partner nodig. Wie anders dan Nathan Drake (Tom Holland), de jongere broer van zijn voormalige partner? Het avontuur voert hen naar Barcelona en de Stille Oceaan.

Ruben Fleischer, minder geïnspireerd dan bij zijn Zombieland-films, doet perfect wat Hollywood van hem vroeg: het scenario van de honderden scenaristen die werden ingehuurd vlotjes inblikken. Verwacht echter niet veel meer. Het blijft allemaal poppenkast zonder emoties. Misschien daarom dat er geen vonk te bespeuren valt tussen Holland en Wahlberg. Die had deze luchtbel een beetje kunnen optillen naar een iets hoger niveau. Het minste wat je mag verwachten van een buddy movie is een hilarisch duel zoals die tussen Eddie Murphy en Nick Nolte in 48 Hrs., Robert De Niro en Charles Grodin in Midnight Run of Harrison Ford en Sean Connery in Indiana Jones and the Last Crusade.

Hoogtepunten zijn een leuke actiescène die uit een Bondfilm geplukt lijkt en een ‘spectaculaire’ finale die een Blue Thunder mixt met Pirates of the Caribbean. Daarbij dringt zich echter de vraag op: zou zelfs Uwe Boll met 120 miljoen dollar en een leger getalenteerde CGI-artiesten geen behoorlijke film kunnen maken?

In deze videogameverfilming jagen Tom Holland en Mark Wahlberg op een schat die door de ontdekkingsreiziger Magellaan op een geheime plek werd achtergelaten. Voor de fans van schattenjachtspektakels zoals National Treasure en Jungle Cruise.

Regie Ruben Fleischer
Cast Tom Holland, Mark Wahlberg, Antonio Banderas
Speelduur 1u56