07.02.2023

The Chapel: Dominique Deruddere bewijst zich andermaal als regisseur pur sang (recensie)

Het heeft Dominique Deruddere niet echt meegezeten. Na zijn succesnummer Iedereen Beroemd! werd het een beetje stil rond de Vlaamse regisseur. Met de komedie Firmin kwam hij nog in de schijnwerpers, maar door enkele projecten die afsprongen en de windstille release van Flying Home leek het of hij van het (intern)ationale platform was verdwenen. Met The Chapel maakt hij nu een comeback als fictiefilmer en verkent hij opnieuw – denk aan Suite 16 – het genre van de psychologische thriller.

Zijn protagonist is Jennifer (Taeke Nicolaï), een pianiste die mag deelnemen aan de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd. Zoals het in het echt de regel is, worden de kandidaten afgezonderd in een villa, bijgenaamd ‘de Kapel’, en mogen ze geen enkel contact hebben met de buitenwereld. Jennifer komt de Kapel binnen onder enorm veel stress. Ze kampt immers met een traumatische jeugd en een bemoeizuchtige moeder (Ruth Becquart). Wanneer een mysterieuze mededinger het zelfvertrouwen van de andere kandidaten ook nog eens tracht te ondermijnen, dreigt Jennifer eronderdoor te gaan.

Deruddere bewijst hier dat hij een regisseur pur sang is. Zijn camera beweegt nooit wanneer dat niet nodig is en drukt door de juiste shots heel efficiënt Jennifers neurotische gemoedstoestand uit. Bovendien gidst hij de vrij onbekende Nicolaï tot een zeer stevige vertolking. Van al zijn films is The Chapel toch wel een van zijn beste als regisseur.

De film had met het zeer interessante en originele gegeven een hoogtepunt kunnen worden in het genre van de psychologische thriller en in de carrière van Deruddere. Hij weet bij momenten een sfeer op te roepen zoals die in Le locataire (Roman Polanski),  Schwarz und weiß wie Tage und Nächte (Wolfgang Petersen) en Black Swan (Darren Aronofski). Hij wordt echter in de steek gelaten door een script dat onaf aanvoelt.

Het innerlijke conflict zit bijvoorbeeld te weinig verankerd in het uiterlijke. Daarnaast zijn er een aantal scènes die veel potentieel hadden, maar waarmee niet veel gedaan wordt. Zo is de finale confrontatie tussen Jennifer en haar moeder te zwak uitgewerkt en zie je de psychologische climax al van ver aankomen.

Bij een aantal scènes heeft Deruddere je echter écht bij je nekvel. De Rachmaninov-concertsequens mag je gerust een carrièrehoogtepunt noemen. The Chapel is zo’n film die je door de boeiende insteek en de regie heel goed wil vinden, maar door het zwakke script uiteindelijk een beetje teleurstelt.

Iedereen Beroemd!-regisseur Dominique Deruddere brengt een psychologisch drama over een getraumatiseerde vrouw (Taeke Nicolaï) die de Koningin Elisabethwedstrijd hoopt te winnen. Ademt de sfeer uit van Le locataire van Roman Polanski

Regie Dominique Deruddere
Cast Taeke Nicolaï, Ruth Becquart, Kevin Janssens
Speelduur 1u36