07.02.2023

Titanic: James Camerons monsterhit blijft ook geremasterd onzinkbaar topentertainment (recensie)

Op 15 april zal het exact 113 jaar geleden zijn dat de H.M.S. Titanic tijdens zijn maiden voyage – spoileralarm – zonk in de Atlantische Oceaan. De 25e verjaardag van James Camerons film over de ramp en de succesvolle release van Avatar: The Way of Water waren voor de regisseur redenen genoeg om zijn monsterhit uit 1997 nog eens uit te brengen, geremasterd in high frame rate én in 3D

In 2012 werd er al eens een 3D-versie van Titanic uitgebracht. Maar Cameron – een man die nooit half werk levert – heeft het proces nog eens opnieuw gedaan met de meest geavanceerde middelen die hij nu ter beschikking heeft. Ideaal dus voor jonge Avatar-fans, die niet genoeg krijgen van wezens die proberen niet kopje onder te gaan in zinkende schepen of platforms, om vroeger werk van de cineast te ontdekken.

Nu lijkt het vanzelfsprekend dat Titanic een succes werd, maar in de aanloop naar de release dacht iedereen dat dit Cameron’s Gate ging worden. De kosten liepen op tot zo’n 200 miljoen dollar, waardoor studio 20th Century Fox in paniek raakte en montage-ingrepen suggereerde die de meer dan drie uur durende film een uur korter zouden maken. Cameron zei daarop: “Wil je in mijn film knippen? Dan zal jij mij moeten ontslaan. Wil je mij ontslaan? Dan moeten jullie mij eerst doden.”

Maar de film werd een monsterhit en Cameron alleen al verdiende er zo’n 115 miljoen dollar aan – klein bier in vergelijking met de 350 miljoen dollar die hij aan de eerste Avatar zou verdienen. De vraag is of Titanic na 25 jaar nog overeind blijft. Het verhaaltje over de romantische liefde tussen Jack (Leonardo DiCaprio) en Rose (Kate Winslet) op ‘het schip dat nooit kon zinken’, is nog steeds flinterdun en sentimenteel. Bovendien zijn de dialogen niet bepaald van een hoog niveau.

Cameron blaast je echter omver met exuberante decors, geweldige speciale effecten en perfect getimede actiescènes op het moment dat de film saai dreigt te worden. Hij zorgt er ook voor dat je zo weinig mogelijk de indruk krijgt dat de speciale effecten intussen 25 jaar – een eeuwigheid in ons hoogtechnologisch tijdperk – oud zijn.

Titanic mag dan geen gesofisticeerd filmvoer zijn, hij blijft wel een zeer onderhoudende en visueel verbluffende publiekstrekker. De jongste generatie filmfans zal diep onder de indruk zijn en voor oudere filmliefhebbers is het dan weer nostalgisch kijken naar een film die ons op een entertainende manier waarschuwde dat het nieuwe millennium niet veel goeds in petto had.

James Camerons blockbuster blijft na al die jaren verplichte cinemakost: niet alleen vanwege de technologische hoogstandjes, maar ook dankzij de zinderende romantiek op het zinkende schip. De Gone with the Wind van de jaren 90.

Regie James Cameron
Cast Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, David Warner
Speelduur 3u14