12.01.2022

Scream: Meer van hetzelfde, maar anders. Of toch niet? Of toch wel? (recensie)

Jaren terug paste Wes Craven in Scream het soort metacinema dat je nu in Spider-Man: No Way Home en The Matrix Resurrections aantreft toe op het slashergenre. Met de zelfbewuste knipogen naar de clichés en de regels van dat type horror kun je uiteraard veel doen. Dat verklaart waarom er verschillende sequels werden gemaakt. We zijn nu aan aflevering vijf toe, die simpelweg Scream heet. Heel toepasselijk, want het is een ‘requel’. Wat dat juist betekent, moet je zelf maar ontdekken.

Zo’n 25 jaar na de incidenten uit het origineel wordt Woodsboro geplaagd door een nieuwe aanslag van Ghostface. Er zou een verband kunnen zijn met het verleden van Sam Carpenter (Melissa Barrera), wiens vriendenkring geviseerd wordt. Ze roepen de hulp in van ex-politieman Dewey (David Arquette), die op zijn beurt oude bekenden Sidney Prescott (Neve Campbell) en Gale Weathers (Courteney Cox) op de hoogte brengt. Intussen dunt Ghostface Sams kennissenkring verder uit.

Scream wil in de eerste plaats een sequel zijn, maar voelt regelmatig eerder als een remake met een paar nieuwe ideetjes aan – zo kennen de personages na vier films de regels maar al te goed en toch zondigen ze ertegen omdat ze denken dat het deze keer wel anders zal gaan. De enorme vaart helpt om het been there, done that-gehalte een beetje in te perken, maar regieduo Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett ontbeert het talent van franchisemaestro Wes Craven. Hun acteursregie schiet tekort en ze verliezen zich net zoals zoveel hedendaagse horrorcineasten in nodeloos sadisme. Een film als Scream kan het best stellen zonder overlange close-ups van mismeesterde kelen. De essentie is de satire, niet het bloed.

Scream is zeker geen ramp zoals het spuuglelijke Halloween Kills, maar een knaller als Ari ‘Hereditary’ Aster had écht het verschil kunnen maken.

Ghostface slaat opnieuw toe in de vijfde Scream-film, een ‘requel’ waarin het oude team van Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox een groep jonge mensen bijstaat om de nieuwe killer te vinden. Te vergelijken met eh… Scream, maar dan (een beetje) anders.

Regie Matt Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett
Cast Melissa Barrera, David Arquette, Neve Campbell
Speelduur 1u54