29.03.2023

Rose: The Killing-ster Sofie Gråbøl schittert in Rain Man-achtige vertolking (recensie)

Niels Arden Oplev, de Deense regisseur van de originele The Girl with the Dragon Tattoo, waagt zich voor de verandering aan een feelgoodfilm. Een gesofisticeerde tragikomedie is Rose echter niet geworden. Alles is voorspelbaar: de antiheldin blijkt kwetsbaar maar slim, de slechterik kan het niet laten om een eikel te zijn en de sentimentele momenten met klassieke Franse chansons moeten de toeschouwers een traan doen wegpinken. Toch valt Rose goed te verteren.

Het verhaal speelt zich eind jaren negentig af. Ellen en haar man Vagn hebben besloten om Ellens schizofrene zus Inger (Sofie Gråbøl uit The Killing) mee te nemen voor een groepsreis per bus naar Parijs. Ellen meent dat ze haar zus onder controle kan houden, maar het wordt al snel duidelijk dat Inger zal zeggen wat ze denkt, hoe grof dat ook is. In Parijs komt echter iets uit het verleden naar boven, wat de rest van de trip zal bepalen.

Dat Rose tot de allerlaatste minuut beklijft, komt grotendeels door de cast. Gråbøl weet je mee te slepen met haar Rain Man-variatie en brengt kurkdroge humor. Ook heerlijk is het personage van Søren Malling (A Royal Affair), dat zich onmiddellijk kenbaar maakt als de clichéslechterik die zich ergert aan gehandicapten en alles wat zijn plezierreis kan verknallen. Malling speelt een onvervalste karikatuur, maar weet die door zijn enorm talent vooral amusant te houden. Bij momenten wil je dat het hele conflict zich zou afspelen tussen Gråbøl en Malling, maar Mallings personage dient enkel om een externe strijd tijdens de busreis te creëren.

Rose heeft in feite niets te vertellen over schizofrene mensen, maar voert toch een pleidooi om geduld te oefenen wanneer je zo iemand ontmoet. Dat is de enige ‘boodschap’ die je in de film zal vinden. Voor de rest wil Arden Oplev dat je zoveel mogelijk huilt tijdens de tedere momenten tussen de twee zussen – vooral wanneer Gråbøl kwetsbaar een Frans liedje kweelt.

Niels Arden Oplev, de Deense regisseur van de originele The Girl with the Dragon Tattoo, brengt met het verhaal van een schizofrene vrouw die haar zus vergezelt op een busreis naar Parijs een onvervalste feelgoodfilm die herinneringen oproept aan Rain Man.

Regie Niels Arden Oplev
Cast Sofie Gråbøl, Lene Maria Christensen, Søren Malling
Speelduur 1u46