08.06.2021

Recensie Wolfwalkers

Na The Secret of Kells en Song of the Sea tekent Tomm Moore een derde 2D-animatiefilm rond Ierse folklore. Op artistiek vlak ging de regisseur ditmaal een stap verder, want hij wilde dingen uitproberen die hij de eerste twee keer niet durfde. Vanwege het vele werk vroeg hij zijn vaste art director Ross Stewart om samen het project te overzien. Het resultaat is verbluffend en zal hun animatiestudio Cartoon Saloon nog meer wereldfaam bezorgen.

Het verhaal speelt zich af in 1650. Ierland wordt geterroriseerd door de puriteinse Lord Protector Oliver Cromwell, die heeft gezworen alle wolven in het bos van Kilkenny uit te roeien. Hij stuurt de jager Bill Goodfellowe op de dieren af, maar die ruiken hem van ver aankomen. Zijn energieke dochter Robyn komt echter in contact met een jonge wolvin, die een ‘wolfwalker’ blijkt te zijn: een mens die wanneer zij of hij slaapt de gedaante van een wolf kan aannemen.

Thematisch zit het verhaal geworteld in de Ierse geschiedenis en legenden, maar Wolfwalkers valt op door de extra lagen. De film speelt immers met die tegenstelling tussen het dictatoriaal protestantisme van Cromwell en het uit de natuur ontsproten heidendom. Daarnaast tonen Moore en Stewart ook de nefaste impact van puritanisme op natuur en vrouwen, een zeer moderne insteek.

De grootste troef is echter de 2D-animatie. Moore en Stewart lieten zich inspireren door aquarelkunst en middeleeuwse houtgravuren en glasramen. In de meeste shots worden figuurtjes en decors min of meer platgedrukt, waardoor diepte of reliëf ontbreekt. Toch krijg je bij momenten een gevoel van perspectief. Het resultaat is zo indrukwekkend dat je de film onmiddellijk een tweede keer wilt zien.

Kortom: de perfecte film om met je kinderen voor de eerste keer dit jaar naar de bioscoop te gaan!

Klap

Oscargenomineerde animatiefilm van de studio achter The Secret of Kells over een jagersdochter die een meisje ontmoet wiens geest tijdens haar slaap in een wolf verandert. Over de funeste gevolgen van puritanisme op natuur en vrouw.

Regie Tomm Moore en Ross Stewart
Cast Sean Bean, Simon McBurney, Maria Doyle Kennedy
Speelduur 1u43