10.10.2018

Recensie Venom

Venom, een personage uit de Spider-Man-comics, heeft alles om een interessante superheld te zijn. Hij is schizofrener dan Batman, kan bozer zijn dan Hulk en ziet er nog onfrisser uit dan de Toxic Avenger. Dan denk je: als Tom Hardy hem met zijn immense talent voor gespleten persoonlijkheden à la Legend, The Drop en The Revenant vertolkt, dan is de strijd half gestreden. Maar Venom is spijtig genoeg geen stevige, R-rated Marvel-film voor volwassenen geworden.

Tijdens de productie waren de bokkensprongen van een jongerenfilm in de lijn van Spider-Man: Homecoming naar een volwassen drama à la Logan en terug al merkbaar. En dat voel je ook in de film. Regisseur Ruben Fleischer begint aanvankelijk met de bittere ernst van zijn Gangster Squad, maar schakelt na zo’n 45 minuten over naar de satirische komedie van zijn Zombieland.

Je krijgt zo de indruk dat je niet alleen naar een schizofrene held, maar ook naar een schizofrene film zit te kijken. De vele scènes die volgens Hardy gesneuveld zijn, bevestigen alleen maar de machtsstrijd die moet geleverd zijn tussen Fleischer en Hardy enerzijds en producers Avi Arad en Amy Pascal anderzijds om de film in een bepaalde richting te duwen.

Wat het verhaal betreft, valt het eindresultaat nog enigszins mee. Het mag dan een variant zijn op de origin story van Spider-Man, het is gebald, bevat een boeiende slechterik en wordt nooit overschaduwd door het romantische subplot. Ook interessant: journalist Eddie Brock (Tom Hardy) is geen padvinder die het ware gelaat van de gewetenloze tycoon Carlton Drake (Riz Ahmed) wil blootleggen. Hij toont zich een opportunist die evolueert tot de Marvel-versie van de Bijbelse Job. Hij valt in ongenade, maar weet zich te rehabiliteren als een man die in symbiose leeft met een buitenaards wezen dat hem goddelijke superkrachten geeft.

Dat het conflict tussen Brock en Drake werkt, is grotendeels te danken aan Ahmed, die een van de griezeligste schurken uit het Marvel-universum speelt. Hij lijkt volkomen oprecht en zich van geen kwaad bewust wanneer hij, na het verliezen van enkele menselijke proefkonijnen, zegt: ‘God has abandoned us… I won’t.

Wat de film wel flink schade berokkent, zijn de ronduit zwakke CGI-beelden. Telkens als Venom zich vertoont, moet je aan de Blob denken. De CGI lijkt uit een goedkope B-film te komen, eentje waarin men niet eens moeite heeft gedaan om het gebrek aan kunnen en geld te camoufleren.

Misschien moet Tom Hardy, die een producerscredit heeft gekregen, voor de sequel een luidere stem laten horen. Of zijn innerlijke Venom laten zien!

Tom Hardy kruipt in deze Marvel-actiefilm van Ruben ‘Zombieland’ Fleischer in de huid van journalist Eddie Brock, die in symbiose met een buitenaards wezen, als de superheld Venom de strijd aanbindt met een gewetenloze tycoon. Een superheldenvariant op het verhaal van Dr. Jekyll and Mr. Hyde.

Regie Ruben Fleischer
Cast Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed
Speelduur 1u52