10.07.2018

Recensie Tully

Het moederschap wordt in Amerikaanse films doorgaans geïdealiseerd. Maar niet in Tully, de tweede film van het Young Adult-trio, regisseur Jason Reitman, scenariste Diablo Cody en actrice Charlize Theron. De moeder in kwestie stevent hier zelfs op een mentale breakdown af.

Voormalige stripper Cody ontpopte zich tot een specialiste van thema’s waar mannelijke scenaristen doorgaans geen voeling mee hebben.  In Juno nam ze tienerzwangerschappen onder de loep, in Jennifer’s Body onderzocht ze de complexe vriendschap tussen jonge vrouwen en in Young Adult maakte ze een studie van een vrouw die haar pubertijd nooit ontgroeide. Daar komt nu in Tully postnatale depressie bij

Marlo (Charlize Theron) heeft twee jonge kinderen en is hoogzwanger van een derde. De zorg voor haar kids, waarvan één autistisch, mat haar af.  Maar na de geboorte van nummer drie is het hek helemaal van de dam. Gebrek aan slaap, de groeiende kloof tussen haar en haar vaak afwezige echtgenoot (Ron Livingston) en de druk om haar autistisch kind naar een gespecialiseerde school te sturen worden haar te veel. En dan duikt plots Tully (Mackenzie Davis) op. Dankzij dit kindermeisje dat haar gedurende de nacht komt bijstaan, krijgt Marlo eindelijk de kans om te relaxen.

Reitman staat bekend voor zijn reeks van relatief gedurfde tragikomedies (Thank You for Smoking, Juno, Up in the Air, Young Adult) waarin hij op een eerlijke en gebalanceerde manier ernstige thema’s, tragische momenten en hilarische taferelen verbindt, terwijl hij gemakkelijk melodrama omzeilt én nooit sympathie vraagt voor zijn dubieuze protagonist. Dat is hier niet anders. Typerend is de scène waarin Marlo tijdens het joggen voorbij wordt gestoken door een slank schoonheidsideaal en daar geen genoegen mee neemt. Pijnlijk om te zien, maar tegelijkertijd ook geestig.

De samenwerking tussen Cody en Reitman mag dan een grote troef zijn, de glansvertolking van Theron tilt de film nog hoger. De actrice heeft er totaal geen moeite mee om haar leeftijd en haar zwembandjes te laten zien. Een ijdelere actrice zou zeker hebben bedankt voor de rol van een constant zwetende depressieve vrouw met een weerbarstig lichaam.

Slotsom: wie van dichtbij getuige was van wat een pas bevallen vrouw doormaakt, zal dit eerlijk portret van de duistere kant van het moederschap niet alleen ten zeerste smaken, maar ook koesteren als een van de betere films van 2018.  En geef Charlize gerust een tweede Oscar.

Charlize Theron wordt in deze tragikomedie van regisseur Jason Reitman en scenariste Diablo Cody verlost van haar postnatale depressie door een altruïstisch kindermeisje. Ligt in het verlengde van Juno en Young Adult, twee andere parels van het duo Cody-Reitman.

Regie Jason Reitman
Cast Charlize Theron, Mackenzie Davis, Ron Livingston
Speelduur1u36