21.07.2021

Recensie The Marksman

The Marksman, een actiedrama van Robert Lorenz, lijkt op een Clint Eastwood-film, voelt aan als een Clint Eastwood-film, werd geregisseerd als een Clint Eastwood-film en is in feite een Clint Eastwood-film. Alleen werd de intussen hoogbejaarde Clint hier vervangen door de 22 jaar jongere Liam Neeson, die een iets melancholischere versie van Eastwoods typische persona speelt. Dit alles is geen vergezochte vaststelling, want Lorenz heeft sinds 2002 twaalf Eastwood-films geproduceerd en halverwege de film duikt zowaar Clint zelf op in een fragment van Hang ‘Em High.

Neeson vertolkt dus een rol die Eastwood zo’n 25 jaar geleden zou hebben gespeeld: een Vietnamveteraan die na de dood van zijn vrouw zijn ranch verwaarloost en op zoek is naar een doel in zijn leven. Dat vindt hij wanneer een jong Mexicaantje tegen zijn truck aanloopt en op zoek blijkt naar bescherming tegen een drugskartel. De rancher houdt niet bepaald van migranten, maar wil de jongen niet zomaar overleveren aan de moorddadige bende. Hij besluit om het ventje naar een familielid te voeren, tot groot ongenoegen van de immigratiedienst en de wraakzuchtige kartelleden.

Je hebt dit soort verhaal al meer dan eens gezien. Er zitten elementen in van The Border met Jack Nicholson en Witness met Harrison Ford, maar ook van Eastwoods A Perfect World en Gran Torino. Lorenz bouwt het geheel echter relatief geloofwaardig op en dat helemaal in de stijl van de meester: klassiek, efficiënt en steunend op degelijk vertolkingen. De sfeervolle widescreenfotografie zorgt er bovendien voor dat je deze formulefilm als aangenaam jaren negentig-entertainment ervaart.

Neeson heeft de rol van vechtmachine met een gouden hart de laatste jaren al vaak gespeeld, maar vreemd genoeg blijf je hem erin aanvaarden. Je accepteert hem in The Marksman nog meer omdat de omkadering van een veel hoger niveau is dan in draken zoals de Taken-films en Honest Thief. Dit had een degelijke afsluiter kunnen zijn voor Neesons actiecarrière, maar binnenkort staan ook al The Ice Road, Blacklight en Memory, de remake van De Zaak Alzheimer, op de planning.

Liam Neeson speelt in dit oldschool actiedrama een Vietnamveteraan die een jong Mexicaans jongentje beschermt tegen een drugskartel. Eastwoodiaans actiedrama dat doet denken A Perfect World en Gran Torino.

Regie Robert Lorenz
Cast Liam Neeson, Katheryn Winnick, Teresa Ruiz
Speelduur 1u48