21.07.2021

Recensie Old

Night Shyamalan heeft enkele geweldige films gemaakt zoals The Sixth Sense, Unbreakable en Split, maar ook een paar draken à la The Last Airbender en After Earth. Je verwacht altijd iets bijzonder en filmisch van hem. Maar of hij nu voor spanning, horror of sciencefiction gaat, eigenlijk werkt hij altijd binnen de conventies van het Amerikaanse melodrama. Dat had hij misschien beter niet gedaan met Old, zijn bioscoopbewerking van Château de sable, een graphic novel van het Frans-Zwitserse duo Pierre Oscar Levy and Frederik Peeters. Het existentiële horrorverhaal vroeg immers voor een heel andere benadering.

Old begint zoals veel horrorfilms. Een koppel (Gael Garcia Bernal en Vicky Krieps) trekt samen met hun kinderen naar een luxehotel op een exotische locatie. Op aanraden van de hotelmanager bezoeken de familie en wat andere hotelgasten een adembenemend strand achter een grote rotsformatie. Ze ontdekken echter al gauw dat de tijd daar veel sneller gaat: een half uur op het strand staat gelijk aan een paar jaar elders. Terugkeren naar het hotel blijkt bovendien onmogelijk.

Het gegeven is intrigerend en fascinerend, maar het versnelde verouderingsproces stelt Shyamalan voor enkele problemen. Al gauw komen er ongewild komische elementen opduiken en aangezien de filmmaker weinig gevoel voor humor heeft én binnen de voorgenoemde melodramaconventies blijft, vindt hij niet altijd de juiste toon – of beter: hij houdt steeds dezelfde toon aan. Een Sam Raimi of een James Gunn was daar zeker beter mee omgegaan.

Je amuseert je uiteraard wel met het interessante uitgangspunt en je zit je de hele tijd af te vragen: hoe het kan aflopen. Shyamalan gooide echter het einde van Levy en Peeters jammer genoeg overboord en breidde een flauw, ondubbelzinnig en o zo Amerikaans einde aan zijn film. Old had alles om een film te worden waarover je een maand later nog zou zitten na te denken, maar traditionalisme haalde de angel eruit.

Night Shyamalan vertaalde de graphic novel Château de sable van het Frans-Zwitserse duo Pierre Oscar Levy and Frederik Peeters over een strand waar mensen pijlsnel verouderen in een klassiek horrormelodrama. De antithese van Tarkovski’s Solaris.

Regie M. Night Shyamalan
Cast Gael Garcia Bernal, Vicky Krieps, Rufus Sewell
Speelduur 1u48