Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

22.10.2019

Recensie Terminator: Dark Fate

door Chris Craps

James Cameron steekt zijn minachting voor de sequels op The Terminator en Terminator 2: Judgment Day niet onder stoelen of banken en je kan hem onmogelijk ongelijk geven. Terminator 3: Rise of the Machines, Terminator Salvation en vooral Terminator Genisys konden op geen enkele moment tippen aan hun voorgangers. De meester zette zijn schouders onder deze zesde aflevering: hij fungeerde als producer, adviseur en treatmentschrijver en haalde zelfs zijn ex Linda Hamilton uit de vergeethoek om Sarah Connor te doen herrijzen. Jammer genoeg had hij het zelf duidelijk te druk met zijn Avatar-sequels, want zijn bijdrage aan het verhaal is eerder ongeïnspireerd en de regie liet hij over aan mindere god Tim Miller (Deadpool).

Connor jaagt 27 jaar na de gebeurtenissen uit Terminator 2: Judgement Day – we mogen de laatste drie vervolgen uit ons geheugen wissen – nog steeds op terminators. Zo komt ze in contact met de jonge Mexicaanse Dani (Natalia Reyes) en haar mens/cyborg-bodyguard Grace (Mackenzie Davis) die achtervolgd worden door een Rev-9, een geavanceerde terminator die in tegenstelling tot de T-800 uit het origineel en de T-1000 uit T2 onverwoestbaar is. De drie dames lijken niet opgewassen tegen deze superrobot, maar dan krijgen ze hulp uit onverwachte hoek.

Tegenwoordig probeert men te scoren door verhalen opnieuw te vertellen, maar dan met een genderswitch. Ook Cameron zag die aanpak als de manier om Terminator: Dark Fate krachtiger te maken dan de vorige sequels, maar uiteindelijk krijg je niets nieuws te zien. De eerste helft bevat nog enkele opmerkelijke actiemomenten waarin Grace de Rev-9 aan flarden probeert te schieten, maar later gaat een potentieel spectaculaire vliegtuigsequentie door een te snelle montage en wazige computereffecten volledig de mist in.

Terminator: Dark Fate faalt echter vooral door zijn groteske narratieve bochten. De manier waarop Arnold Schwarzeneggers personage in het verhaal werd geschreven lijkt wel ingegeven door Monty Python – lees: van de pot gerukt en hilarisch. Daarnaast valt de verhalende ommezwaai in de eerste minuten heel moeilijk te verteren. En wie vond het een goed idee om de oneliners van Arnie in Hamiltons mond te leggen? Dat is niet alleen flauw, het past allerminst bij haar personage.

Had Dark Fate de Terminator-franchise kunnen redden? Misschien. Maar dan had Cameron het verhaal stevig moeten finetunen en de regie niet uit handen mogen geven. I’ll be back? Hopelijk niet!

Klap

James Cameron zette als producer, adviseur en treatmentschrijver zijn schouders onder deze zesde Terminator-film. Linda Hamilton keert terug als Sarah Connor die samen met een vrouwelijke mens/cyborg-mix een Mexicaans meisje moet beschermen tegen een geavanceerde robot uit de toekomst. Terminator 2: Judgment Day met een genderswitch.

Regie Tim Miller
Cast Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis
Speelduur 2u08
Vanaf 23 oktober in de bioscoop