22.10.2019

Recensie The Mustang

Matthias Schoenaerts heeft al heel wat interessante keuzes gemaakt in zijn carrière. In plaats van lucratieve maar magere rollen in dure producties gaat hij voor intense en complexe rollen in bescheiden projecten. Zijn verrukkelijke vertolking in The Mustang ligt dan ook helemaal in de lijn van zijn prachtprestaties in Rundskop, De rouille et d’os, The Drop, Maryland, A Bigger Splash en Frères ennemis.

In dit gevangenisdrama van de debuterende cineaste Laure de Clermont-Tonnerre kruipt Schoenaerts in de huid van Roman, een man die je zou kunnen omschrijven als een ontembaar beest, een kruisbestuiving tussen de hoofdpersonages van Raging Bull en Cool Hand Luke.

Roman zit al jaren in de cel nadat hij zijn partner verschrikkelijk toetakelde. Onverwacht krijgt hij de kans om deel te nemen aan een rehabilitatieprogramma. Omdat hij ‘slecht is met mensen’ kiest hij voor een project waarbij bajesklanten wilde mustangs moeten temmen. Hij raakt echter al snel gefrustreerd omdat de paarden even onhandelbaar zijn als hijzelf.

Het scenario is heel eenvoudig. Je ziet meteen de parallellen tussen Roman en zijn paard, maar Romans karakterevolutie is fascinerend omdat ze voornamelijk tot uiting komt via de fysieke confrontaties tussen Schoenaerts en het dier. De bijdrage van director of photography Ruben Impens mag in dat verband niet onderschat worden. In de beste scènes zorgt hij voor wondermooie visuele poëzie.

Schoenaerts heeft maar weinig dialogen en dat is niet erg. Hij is immers op zijn best wanneer hij opgekropte gevoelens uitdrukt via zijn lichaam. In een grotendeels stille film met tegenspelers die alleen maar blazen en steigeren is Schoenaerts dan ook perfect op zijn plaats. Je kunt je moeilijk inbeelden dat iemand anders Roman zo goed zou kunnen vatten.

Het eenvoudige verhaal met complexe personages verraadt de signatuur van Robert Redford, die hier optrad als peetvader, executive producer en adviseur. Sommige scènes hebben wat van The Horse Whisperer, het einde doet een beetje denken aan dat van The Electric Horseman en de sfeer in de gevangenis is verwant met die in Brubaker. Een jongere Redford had deze film waarschijnlijk zelf willen regisseren, maar hij zou nooit geschikt zijn geweest voor de hoofdrol. Daarvoor heb je iemand nodig met een bijna dierlijke gevoeligheid. Iemand zoals Matthias Schoenaerts.

Klap

Matthias Schoenaerts gaat opnieuw voor een intense vertolking in dit gevangenisdrama van debuterende cineaste Laure de Clermont-Tonnerre. Hij vertolkt een gewelddadige bajesklant die gedwongen wordt om in het kader van een rehabilitatieprogramma wilde mustangs te temmen. The Electric Horseman in Brubaker-verpakking.

Regie Laure de Clermont-Tonnerre
Cast Matthias Schoenaerts, Bruce Dern, Connie Britton
Speelduur 1u36