22.10.2019

Recensie Torpedo

Genrecinema bleef in het Vlaamse filmlandschap tot voor kort beperkt tot politiefilms, thrillers en platvloerse komedies. Met de komst van Adil en Bilall kwamen daar gangsterdrama’s bij en nu serveert Sven Huybrechts de allereerste Vlaamse WO II-duikbootfilm. Torpedo is een onversneden popcornprent, die niet alleen verrast door zijn production value, maar ook door zijn relativerende toon en geestige momenten.

Een film waarin Sven De Ridder quasi onmiddellijk nazi’s mag neermaaien met een bazooka trekt onmiddellijk de aandacht. De Antwerpse acteur speelt een van de leden van een Vlaams verzetsteam dat onder leiding van een verbeten Koen De Bouw een lading uranium van Belgisch Congo naar de VS moet voeren… in een duikboot. Hindernissen zijn er genoeg: zo hebben de geschifte bemanningsleden nog nooit een duikboot vanbinnen gezien en duikt er al snel nazigespuis op.

Wie het onweerstaanbare The Dirty Dozen van Robert Aldrich ooit zag, weet dat er tijdens de eerste helft van Torpedo flink gelachen kan worden. Huybrechts neemt zijn film nooit al te ernstig en vindt een mooi evenwicht tussen geslaagde comedy (ga maar eens naar het toilet in een duikboot), over the top actie (De Bouws idee van ‘plaats maken’) en heftig drama (de nazi’s zijn nog gruwelijker dan die uit Inglourious Basterds).

Je ergert je geen moment aan ongeloofwaardigheden, onverwachte wendingen, overdreven bloedvergieten en getelefoneerde momenten, want vanaf de begingeneriek – het VAF-logo in plaats van een hakenkruis is een giller – maakt de film duidelijk dat hij dichter bij 1941 en Raiders of the Lost Ark aanleunt dan bij Das Boot en Saving Private Ryan.

Naast de duizelingwekkende entertainmentfactor ben je ook onder de indruk van wat Huybrechts en het productiebedrijf A Team Productions verwezenlijkt hebben met een budget van 3,5 miljoen euro. Geen enkele Amerikaanse filmploeg zou het hen nadoen. Niet dat dit echt een rol mag spelen, maar het is een regelrecht wonder dat je nooit uit de film wordt gesleurd omdat de speciale effecten of de decors er amateuristisch uitzien.

Hopelijk moeten we niet te lang wachten op Huybrechts’ volgende droomproject: een Vlaamse western. Blazing Saddles meets Unforgiven deze keer?

Klap

Debuterend regisseur Sven Huybrechts laat in de eerste Vlaamse WO II-duikbootfilm een zootje ongeregeld onder leiding van nazihater Koen De Bouw een lading uranium transporteren van Belgisch Congo naar de VS. Begint als The Dirty Dozen in een onderzeeër, eindigt als een over the top mix van The Abyss en Das Boot.

Regie Sven Huybrechts
Cast Koen De Bouw, Joren Seldeslachts, Ella-June Henrard
Speelduur 1u42