08.09.2021

Recensie-telex: Rookie, Respect & Herself

Rookie

De Vlaamse cameraman Lieven Van Baelen koos voor zijn regiedebuut een psychologisch drama dat zich afspeelt in de wereld van de amateurmotorracers. Het centrale personage is Nicky (Matteo Simoni), een waaghals die in de voetsporen treedt van zijn verongelukte broer. Hij heeft de tunnelvisie en het doodsverlangen om een echte kampioen te worden, maar een incident zorgt ervoor dat hij zijn ambitie op zijn neefje Charlie gaat projecteren. Het streven van Nicky om een avatar te creëren, is best boeiend en schept een sterk drama, zeker wanneer Charlie’s moeder (Veerle Baetens) beseft wat haar schoonbroer aan het uitspoken is. Het gegeven en de prima vertolkingen sleuren je mee in Rookie, maar ergens verwacht je toch iets meer lagen, nog meer twists and turns en een zinderende climax.

Regie Lieven Van Baelen
Cast Matteo Simoni, Veerle Baetens, Valentijn Braeckman
Speelduur 1u40
Vanaf 8 september in de bioscoop

Respect

Drie jaar na de dood van Aretha Franklin dient zich deze biopic met Jennifer Hudson in de hoofdrol aan. Het is een vrij conventionele film geworden over hoe de queen of soul opgroeide zonder moeder en met een tirannieke vader, haar carrière bijna vergooide door te trouwen met een parasitaire nietsnut en een wereldster werd die kampte met drugsmisbruik. De Zuid-Afrikaanse Liesl Tommy vertelt het verhaal vlotjes, kleurrijk en met een sterke cast, maar het niveau van de doorsneebiopic wordt nooit overstegen. Het grootste pluspunt is de uitstekende vertolking van Hudson die zich helemaal geeft, vooral wanneer ze de songs van Franklin brengt.

Regie Liesl Tommy
Cast Jennifer Hudson, Forest Whitaker, Marlon Wayans
Speelduur 2u25
Vanaf 8 september in de bioscoop

Herself

De Britse cineaste Phyllida Lloyd (Mamma Mia!, The Iron Lady) begeeft zich met deze bescheiden productie op het Ken Loach-pad. Ze volgt Sandra, een moeder van twee kinderen die mishandeld wordt door haar man. Van het gerecht kan Sandra bekomen dat hij niet meer in haar buurt mag komen en omdat ze veel te lang moet wachten op een eigen sociale woning besluit ze zelf een huis te bouwen in de achtertuin van een oude dame. Lloyd verpakt hier thema’s als het problematische huisvestingsysteem in Groot-Brittannië, mishandeling binnen het gezin en het slopende gevecht om het hoederecht van kinderen in een rechtlijnig, vlot verteld en stevig geacteerd verhaal. Alleen de climax zie je van mijlenver aanstormen.

Regie Phyllida Lloyd
Cast Clare Dunne, Harriet Walter, Conleth Hill
Speelduur 1u37