18.08.2021

Recensie Supernova

Om een intens drama met tearjerkerpotentieel te laten slagen, moet je het melodramatische element flink afzwakken. Daarnaast heb je toptalent nodig én moet het klikken tussen hen. Scenarist-regisseur Harry Macqueen mag de goden danken, want hij kon voor Supernova een beroep doen op Colin Firth en Stanley Tucci, die geboren lijken om een stel te spelen.

De titel heeft een spectaculaire implicatie, maar dat slaat enkel op de personages, niet op het verhaal. Supernova is een heel intimistisch en gevoelig drama met een zeer beperkte narratief en geen verrassingen. Meer nog: voorspelbaarheid is troef. Dat heeft echter een beperkte impact op het kijkplezier, want de focus ligt op de complexe personages en hun relatie.

Macqueen verpakte zijn drama om logische en praktische redenen als een roadmovie –doorgaans een ontdekkingstocht of een reis naar een hoger bewustzijn. De reizigers zijn hier de Britse pianist Sam (Colin Firth) en zijn Amerikaanse levenspartner Tusker (Stanley Tucci), een schrijver die aan een nieuwe roman werkt. De twee doorkruisen het Lake District met hun mobilhome, terwijl ze onderweg familie en vrienden bezoeken. Er is echter wat aan de hand met Tusker. Artsen hebben bevestigd dat hij aan dementie lijdt en voor Sam beginnen de eerste symptomen zichtbaar te worden.

Met tweederangsacteurs had Supernova nooit de bioscoop gehaald, maar met Firth en Tucci zal de prent het publiek van The Father voor zich weten te winnen. Je gelooft echt dan het duo al twintig jaar een warme relatie met elkaar heeft. Geen toeval, want Firth en Tucci zijn al heel lang vrienden en het was Tucci die zijn makker aan boord haalde voor dit project omdat ze het zo goed met mekaar kunnen vinden.

Wie voor het flinterdunne verhaal naar Supernova gaat kijken, zal wellicht ontgoocheld zijn, maar de interactie tussen Firth en Tucci is zo magisch dat de film lange tijd blijft rondspoken in je brein.

Het samenspel van Colin Firth en Stanley Tucci spat van het doek in deze intimistische roadmovie van Harry Macqueen over een pianist en zijn dementerende levenspartner die Lake District doorkruisen. Voor fans van The Father.

Regie Harry Macqueen
Cast Colin Firth, Stanley Tucci, Pippa Heywood
Speelduur 1u33