17.08.2021

Recensie Reminiscence

Reminiscence mag dan een langspeelfilmdebuut zijn, Christopher Nolans schoonzus Lisa Joy is allesbehalve een debutante. Met de HBO-serie Westword, die ze samen met haar echtgenoot Jonathan Nolan creëerde, deed ze heel wat ervaring op als producent, scenarist en regisseur. Reminiscence ziet er dus meer uit als een derde of een vierde film van een heel intelligent iemand met enorme ambities, geweldige ideeën en een grote liefde voor genrecinema.

Joy haalde haar inspiratie ditmaal overduidelijk bij de film noir. Het verhaal over een oorlogsveteraan (Hugh Jackman) die zijn ‘herinneringsmachine’ misbruikt om op zoek te gaan naar de vrouw (Rebecca Ferguson) van zijn dromen, is eigenlijk dat van een private eye die speurt naar een femme fatale. De invloeden van Farewell My Lovely, Double Indemnity, Gilda en The Big Sleep, maar ook van The Long Goodbye, Chinatown en Body Heat spoken door je hoofd tijdens het kijken. Joy geeft echter al de gekende noir-elementen een flinke draai door ze vol te proppen met frisse ideeën en het sciencefictiongenre te hanteren als spectaculaire vernislaag.

Het is ook heel mooi hoe Joy speelt met de narratieve structuur van de tragedie en een vernieuwende invulling geeft aan de ultieme love story, wat overigens pas helemaal duidelijk wordt in de laatste beelden. Tijdens die momenten kun je alleen maar besluiten dat de scenariste-regisseuse een ongebreidelde romantica is. Jackman past als Humphrey Bogart-update perfect binnen dat plaatje. Hij kan als geen ander onstuimigheid, roekeloosheid, obsessie en passie uitdrukken en toch het charisma van een romantische antiheld bewaren.

Toch zijn er ook een paar zwakke schakels. Zo kan Joy het niet laten om haar film vol te stouwen met dialogen. Zelfs wanneer de beelden voor zich spreken, krijg je van de personages een uitvoerige uitleg over wat hen drijft. Dat was ook al een probleem in Westworld en blijkbaar heeft de ganse familie Nolan daar last van, want als er iets schort aan een Christopher Nolan-film, is het wel een overdaad aan uitleggerige dialogen.

De zwakste schakel in Reminiscence is echter Ferguson. Ze straalt intelligentie uit, maar als femme fatale mist ze de seksuele magie maar vooral de mysterieuze ogen van een Veronica Lake, een Lauren Bacall, een Charlotte Rampling of een Sharon Stone. Ferguson oogt veel te gewoontjes om te geloven dat ze Jackman compleet gek kan maken. In Body Heat ben je helemaal mee met William Hurt wanneer hij als een hitsig konijn achter Kathleen Turner aanrent, in Reminiscence begin je te vermoeden dat Jackman vooral last heeft van PTSS in plaats van romantische sehnsucht.

Niettemin een slimme en gelaagde genrefilm.

Lisa Joy, samen met haar echtgenoot Jonathan Nolan showrunners van de HBO-hitreeks Westworld , frist in haar langspeelfilmdebuut de klassieke film noir op door die in een sciencefictionbad te dompelen. Hugh Jackman speelt een moderne Humphey Bogart die met behulp van een ‘herinneringsmachine’ een verdwenen femme fatale (Rebecca Ferguson) opspoort. Kook een geïnspireerde mix van Farewell My Lovely, The Big Sleep, Chinatown en Body Heat in een Inception-bouillon en je komt dicht in de buurt van Reminiscence.

Regie Lisa Joy
Cast Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Thandiwe Newton
Speelduur 1u56