17.08.2021

Recensie The Ice Road

Wanneer er een nieuwe Liam Neeson-actiefilm opduikt, weet je min of meer wat je kunt verwachten. In het beste geval (The Marksman) word je getrakteerd op een degelijk ingeblikt vehikel met leuk B-filmentertainment, in het ergste geval (Honest Thief) zit je opgescheept met een ongeïnspireerde prul dat er spuuglelijk uitziet en mateloos irriteert. The Ice Road bevindt zich in het midden van die polen.

Die Hard with a Vengeance– en Armageddon-scenarist Jonathan Hensleigh kroop tien jaar na zijn gangsterfilm Kill the Irishman nog eens in de regiestoel. Waarschijnlijk omdat hij The Ice Road zelf schreef en dacht dat het de actiefilm van het jaar ging worden. Het verhaal is immers de diepvriesvariant van Le salaire de la peur van Henri-Georges Clouzot of William Friedkins remake Sorcerer, aangevuld met een beetje camionhorror à la Steven Spielbergs Duel. Hensleigh kan als regisseur echter absoluut niet tippen aan de voorgenoemde meesters.

Neeson speelt Mike McCann, een trucker met veel ervaring in het vervoeren van zware ladingen over bevroren meren. Hij wordt ingehuurd om loodzware boorkoppen te transporteren naar Winnipeg, waar ingesloten mijnwerkers wachten op hun bevrijding. Mike neemt ditmaal een enorm risico, want in april is het ijs op bepaalde plaatsen niet zo dik. Bovendien zijn Mike en zijn broer, een oorlogsveteraan met PTSS, zijn nog maar net vertrokken of ze merken dat er een saboteur aan boord is.

The Ice Road biedt stevig amusement wanneer de actiescènes op het ijs aanbreken. Hensleigh brengt ze overzichtelijk in beeld en hoewel alles heel voorspelbaar verloopt, zijn ze best spannend. Er is vermoedelijk heel wat CGI in het spel, maar je raakt toch onder de indruk wanneer de truck het gevaarlijk op en neer bewegende ijs voor wil zijn. De shots onder het krakende ijs versterken het heerlijke B-filmgevoel alleen maar.

Op narratief vlak overheerst echter de formule en de personages hebben slechts één karaktertrek. Dat maakt het geheel voorspelbaar en naar het einde toe zelfs irritant. Hensleigh probeert wel meerdere lagen in te bouwen, maar die komen nooit geloofwaardig over. De relatie tussen Neesons personage en zijn broer injecteert hij met wat Of Mice and Men, wat nogal ridicuul overkomt. De kritiek op het racisme tegenover de inheemse Amerikanen en Canadezen en het plunderen van de energiebronnen in de reservaten had de film naar een hoger niveau kunnen tillen, maar dan had men een beroep moeten doen op een getalenteerdere regisseur à la Taylor Sheridan (Hell or High Water, Wind River).

Conclusie: The Ice Road is geen gelaagde nagelbijter, maar hij zorgt wel voor twee uur zorgeloos voorbijrazend B-amusement met de immer charismatische Neeson op automatische piloot.

The Punisher-regisseur Jonathan Hensleigh brengt in deze actiethriller Le salaire de la peur van Henri-Georges Clouzot naar de ijsmeren van Manitoba. Liam Neeson vertolkt een heroïsche trucker die in een recordtijd loodzware boorkoppen over krakend ijs moet vervoeren. Amusant B-filmentertainment met een maatschappijkritische saus.

Regie Jonathan Hensleigh
Cast Liam Neeson, Benjamin Walker, Laurence Fishburne
Speelduur 1u48