23.06.2021

Recensie Promising Young Woman

Het lijkt misschien wat afgezaagd, maar toch: je hebt echt niet veel geld nodig om een sterke film te maken. Vooral een sterk scenario telt. Promising Young Woman van de Britse The Crown-actrice en Killing Eve-showrunner Emerald Fennell kostte slechts tien miljoen dollar, maar steekt met kop en schouders uit boven de meeste recente Amerikaanse films.

Waarom Cassie (Carey Mulligan) wraak wil nemen, moet je vooral zelf ontdekken. Wat je wel mag weten, is dat het personage – dat op haar dertigste nog steeds bij haar ouders woont – zich vreemd gedraagt. Ze liet haar medische studies vallen om als dienster in een koffiebar te gaan werken. ’s Nachts schuimt ze nachtclubs af, waar ze zich dronken voordoet. En natuurlijk zijn er keer op keer mannen die in deze ‘weerloze’ vrouw een makkelijke prooi zien.

Je voelt van bij de start dat het hier om een getraumatiseerde vrouw gaat die mogelijk gewelddadige plannen heeft. Maar in tegenstelling tot feministische vigilantefilms van de jaren negentig en nul zoals Baise-moi, Eye for an Eye The Brave One en recente #MeToo-films als Bombshell en The Invisible Man gaat het hier om een zwarte komedie.

Cassie gaat haar ‘slachtoffers’ niet te lijf als een razende wolvin, maar als een rustige tijgerin die haar tijd neemt om met haar prooi te spelen. Als toeschouwer word je op die manier Cassie’s medeplichtige. Dat is best leuk, want ze pakt het rotzooien verrassend origineel aan en het heeft allemaal iets genietbaar sadistisch – dat laatste stoort niet, want je weet dat de mannen in kwestie niet beter verdienen.

Het concept is dus interessant, maar wat van Promising Young Woman echt een topper maakt, is het laatste half uur. Fennell weet je zodanig te verrassen dat de film dagenlang blijft nazinderen. Wat de scenarist-regisseur uit haar mouw heeft geschud, is niet alleen zeer entertainend, maar ook ontzettend knap geschreven. Ze heeft haar Oscar voor beste originele scenario en alle andere awards dan ook hartstikke verdiend.

Ook hoedje af voor Mulligan, die de mix van speelse wraakzucht, geveinsde naïviteit en getraumatiseerde seksualiteit heel kwetsbaar uitbeeldt. Wat de regie betreft, heeft Fennell meer dan degelijk werk geleverd. Misschien zouden meer ervaren collega’s als David Fincher, Brian De Palma of Jane Campion het geheel naar een nog hoger niveau hebben getild, maar Promising Young Woman is nu duidelijk Fennells baby.

Warm aanbevolen!

>Klap

Killing Eve-showrunner Emerald Fennell brengt in haar eerste film als scenarist-regisseur het donker komische wraakverhaal van Cassie (Carey Mulligan), een jonge vrouw die nachtclubs afschuimt om mannen een lesje te leren. Voor fans van To Die For en Get Out.

Regie Emerald Fennell
Cast Carey Mulligan, Bo Burnham, Alfred Molina
Speelduur 1u53