26.11.2019

Recensie Knives Out

Enkele maanden terug zag ik in Londen The Mousetrap. Het langlopende toneelstuk van Agatha Christie bleek niet alleen oubollig, maar ook saai en het kon me niet echt schelen wie nu de dader was. Eerder was de film Murder on the Orient Express van en met Kenneth Branagh ook al zo’n uitputtingsslag. Waarschijnlijk komt dat doordat de Agatha Christie-thrillerformule tot in het extreme uitgemolken is. Ik vreesde dan ook het ergste voor Knives Out van scenarist-regisseur Rian Johnson. Ongegrond, zo blijkt. Hij frist het whodunit-genre immers flink op en vindt een mooi evenwicht tussen politieke satire, complexe puzzel en komische thriller.

De Poirot/Maigret/Columbo van dienst is Benoit Blanc (Daniel Craig), een eigenzinnige detective uit de Deep South. Hij moet het bizarre overlijden van de succesvolle auteur Harlan Thrombey (Christopher Plummer) onderzoeken. Potentiële daders zijn er genoeg: zijn jongste zoon (Michael Shannon), kleinzoon (Chris Evans), oudste dochter (Jamie Lee Curtis), schoonzoon (Don Johnson), schoondochter (Toni Collette) en verpleegster (Ana de Armas). Alle zes hebben ze een motief om de rijkaard van het leven te benemen.

Al van bij de introductie van de verdachten toont Johnson zich niet alleen een handige en economische verteller met een talent voor spitse en grappige dialogen, maar hij weet ook het theatrale van de Agatha Christie-whodunits te doorbreken via allerlei montage-ingrepen. Uiteraard gebruikt hij in de loop van de film een aantal trucs van de thrillerkoningin, maar hij geeft ze ook een flinke draai of hanteert ze op zo’n manier dat ze de toeschouwer op een dwaalspoor zetten. In de tweede helft schakelt de cineast ook nog eens een versnelling hoger zodat je amper nog de kans krijgt om adem te halen. De leukste momenten zijn die waarin komedie, puzzel en thriller gecombineerd worden. Zo is er een personage dat moet braken wanneer hij of zij liegt. Een mooi voorbeeld van de geweldige scenariovondsten die Knives Out zo vermakelijk maken.

Last but not least is er nog de politieke satire in de film. De sneer naar de migratiepolitiek van Trump geeft deze whodunit een status die wat verder gaat dan die van pretentieloos amusement. Subtiel is anders, maar gelukkig voelt deze ‘boodschap’ eerder grappig aan dan moraliserend. Waarschijnlijk zal niemand Knives Out als een belangrijke film omschrijven, maar als Johnson de bedoeling had om een frisse, ontspannende en pretentieloze genre-oefening te maken, dan is hij daar met glans in geslaagd.

The Last Jedi-regisseur Rian Johnson steekt de whodunit-formule van Agatha Christie in een moderne verpakking met Daniel Craig als Maiget/Poirot/Columbo-achtige detective die de mysterieuze dood van een succesauteur (Christopher Plummer) onderzoekt. Een grappig mix van Murder on the Orient Express en The Mousetrap, maar dan in een hogere versnelling en met nog meer verrassende wendingen.

Regie Rian Johnson
Cast Daniel Craig, Christopher Plummer, Chris Evans
Speelduur 2u10