26.11.2019

Recensie Marriage Story

Je kunt veel zeggen van Netflix, maar ze financierden wel enkele van de beste films van het jaar. Na The Irishman van Martin Scorsese is er nu het geweldige Marriage Story, het bij momenten zeer geestige echtscheidingsdrama van de getalenteerde scenarist-regisseur Noah Boambach.

De film is nog maar net begonnen of Nicole (Scarlett Johansson), een gevierde actrice, en Charlie (Adam Driver), een theaterregisseur, beseffen dat hun huwelijk definitief voorbij is. Zij wil nu terug naar LA, terwijl hij in New York wil blijven. Ze hebben echter een zoontje, waar ze allebei dol op zijn. Nicole en Charlie hebben het beste met hun kind voor en willen dat de scheiding vriendschappelijk verloopt. Maar dan doet Nicole een beroep op een sluwe advocate en ziet Charlie zich ook verplicht om een peperdure haai te raadplegen.

Voor het verhaal baseerde Baumbach zich op zijn eigen scheiding van actrice Jennifer Jason Leigh, maar hij speelt het spel eerlijk en toont de pijn aan beide kanten. Je zou de film een beetje kunnen zien als de sequel op Baumbachs doorbraakfilm The Squid and the Whale, waarin hij het verhaal van de scheiding van zijn ouders deed. Marriage Story valt echter nooit ten prooi aan de bitterheid die in die film stak. Dit moet zowat de eerste film over een relatiebreuk zijn die uiteindelijk aanvoelt als een hartverwarmende romance.

Baumbach verbrandt zich gelukkig niet aan de sentimentaliteit van het stervehikel Kramer vs. Kramer en hoewel er zeker overeenkomsten zijn, blijft hij weg van de melancholische vrolijkheid van Woody Allen-klassieker Annie Hall. Ondanks de overduidelijke invloed van Bergmans Persona sluit Marriage Story qua toon nog het meest aan bij de films van Paul Mazursky uit de jaren zeventig: net zoals in Blume in Love, Next Stop, Greenwich Village en Un Unmarried Woman zijn de overgangen van drama naar komedie en omgekeerd naadloos en ongeforceerd.

Marriage Story wordt bovendien op een fantastische manier gedragen door Driver en Johansson. Beide acteurs waren nooit beter en het zou een onrecht zijn als ze straks geen Oscarnominaties scoren. Ik herhaal dan ook: een van beste films van het jaar. En wat geldt voor The Irishman, geldt ook voor deze film: ga hem in de zalen bekijken!

The Squid and the Whale-regisseur Noah Boambach filmt zijn scheiding van Jennifer Jason Leigh van zich af in deze ontroerende love story over een actrice en een regisseur, die proberen om hun huwelijk op een vriendschappelijke manier te beëindigen. Adam Driver en Scarlett Johansson leveren de beste acteerprestaties uit hun carrière in deze An Unmarried Woman meets Persona meets Kramer vs Kramer,en ook Baumbach was nooit beter.

Regie Noah Boambach
Cast Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern
Speelduur 2u16