19.02.2019
Recensie Fatwa
Ik kan me voorstellen dat veel mensen in Tunesië (en andere Noord-Afrikaanse landen) meer verwacht hadden van de Arabische Lente. De miserie is nog altijd even groot als toen dictator Ben Ali de plak zwaaide, en tot overmaat van ramp scharrelen de kakkerlakken die zich tijdens de dictatuur verstopt hadden nu open en bloot rond. Ik heb het – of wat dacht je? – over de moslimfundamentalisten, het tuig dat een heilig schrift misbruikt om hun lage instincten te botvieren.
Fatwa, de zesde lange fictiefilm van de gevierde regisseur Mahmoud Ben Mahmoud, dompelt je onder in de hogedrukketel die Tunesië vandaag is. Het land staat bol van de sociale en religieuze spanningen, en niemand weet goed wat gedaan. We zien hoe Brahim, een man die sinds zijn scheiding in Parijs woont, naar Tunesië terugkeert om samen met zijn ex-vrouw Loubna zijn verongelukte zoon te begraven.
Brahim is een gematigde moslim die het niet altijd even nauw neemt met de koranregels omtrent bidden en alcohol. Loubna is dan weer een fervent antireligieuze vrouw die haar minachting voor het geloof niet onder stoelen of banken steekt en wier recentste boek haar op de zwarte lijst van de fundamentalisten heeft gezet. Hoe meer Brahim de dood van hun zoon uitspit, hoe meer hij merkt dat er iets niet klopt.
Ben Mahmoud kreeg voor zijn film de hulp van de gebroeders Dardenne, en dat is eraan te zien. Daarmee bedoel ik niet dat Fatwa een doorzichtig doorslagje is geworden van Rosetta of L’enfant, maar dat Ben Mahmoud de gewichtige thema’s in een meeslepend relatiedrama verwerkt. Je kunt zelfs de link leggen met de Iraanse cineast Asghar Farhadi, die ook goed snapt hoe je een sociaal drama kunt opkrikken tot een boeiend mysterie.
Fatwa werpt dus niet enkel een verhelderende (en verontrustende) blik op het troebele Tunesië, waar menselijke en onmenselijke interpretaties van hetzelfde geloof met elkaar in botsing komen. Omdat Ben Mahmoud je meezuigt in de speurtocht van Brahim ga je ook echt met de personages meeleven. Insjallah.
>>Klap
Een man keert terug naar Tunesië om er zijn verongelukte zoon te begraven. Maar was het wel een ongeval? Regisseur Mahmoud Ben Mahmoud mixt sociaal drama en mysterie à la A Separation in deze verontrustende blik op de religieuze spanningen in Tunesië.
Regie Mahmoud Ben Mahmoud
Cast Ahmed Hafiene, Ghalia Benali, Sarra Hannachi
Speelduur 1u42
Vanaf 20 februari in de bioscoop