19.02.2019

Recensie Happy Death Day 2 U

Zullen we met de complimenten beginnen? Het idee dat een matige thriller als Happy Death Day, waarin een personage steeds opnieuw haar sterfdag herbeleeft, een vervolg zou krijgen, is op zich niets om vrolijk van te worden. Het moet echter gezegd dat Christopher Landon, die de vorige regisseerde en deze keer ook het scenario voor zijn rekening nam, er zich niet vanaf maakt met een simpel duplicaat.

Happy Death Day 2 U begint wel op dezelfde manier. Een student — de hatelijke drukdoener Ryan uit de vorige episode — wordt opgejaagd en doodgestoken door een moordenaar met een babymasker. Vervolgens schrikt hij wakker en begint dezelfde dag van vooraf aan. Zodra Tree, het meisje uit de eerste film, hem hoort vertellen over zijn bizarre belevenis, snapt zij wat er aan de hand is. Blijkt dat het allemaal te maken heeft met een wetenschappelijk experiment dat de deur heeft geopend naar parallelle werelden.

Het duurt niet lang voor je begrijpt dat Happy Death Day 2 U wel een nieuwe invalshoek heeft bedacht, maar verder geen flauw idee heeft wat hij ermee moet aanvangen. Hier en daar botst de film op een geslaagde grap (zoals de extreme fotobom) of een interessant dilemma (in een van die parallelle werelden leeft Trees moeder nog). Die opflakkeringen wegen echter niet op tegen de eindeloze reeks inspiratieloze gags, de roestige plot en de tandeloze thrillerscènes.

Christopher Landon breit een vervolg aan zijn horrorthriller over een studente die telkens weer de dag beleeft waarop zij vermoord wordt. Opnieuw een dodelijke Groundhog Day, maar ditmaal met een scheut burleske humor.

Regie Christopher Landon
Cast Jessica Rothe, Israel Broussard, Ryan Phan
Speelduur 1u40