02.07.2019

Recensie Annabelle Comes Home

Poppen zijn blijkbaar in deze zomer. Na Toy Story 4 en Child’s Play is er nu  het derde luik van de Annabelle-reeks en de zevende film in The Conjuring Universe. Huiveren dus. Nu ja, huiveren: voor een horrorfilm is Annabelle Comes Home wel heel braaf. Waarschijnlijk om ook angsthazen twee uurtjes rillen te gunnen.

Het verhaal speelt vooral af in 1972, vlak na de gebeurtenissen uit The Conjuring dus. Demonologen Ed (Patrick Wilson) en Lorraine Warren (Vera Farmiga) hebben de duivelse pop Annabelle in een gewijde glazen kast opgesloten waar ze haar macht niet kan laten gelden. Wanneer de Warrens een zaak moeten onderzoeken, vragen ze de jonge Mary Ellen om te babysitten over hun dochter Judy. Mary Ellen krijgt echter het ongewenste gezelschap van de opdringerige Daniella die heel nieuwsgierig is naar de kamer vol demonische voorwerpen.

Je kunt al raden wat Daniella zal doen om het vuur aan de huiverlont te steken, maar dan nog moet je zeker meer dan een half uur wachten voor de pop op volle kracht andere demonische voorwerpen begint te manipuleren. Dat is namelijk het ideetje van regisseur-schrijver Gary Dauberman en producent James Wan om deze film een bestaansreden te geven: Annabelle trekt andere demonen aan, een slimme manier om enkele nieuwe pistes binnen de Conjuring Universe aan te boren.

Waarschijnlijk zullen de liefhebbers van hardcore horror dit tussendoortje behoorlijk slappe koffie vinden, maar Annabelle Comes Home is alvast minder onnozel dan The Nun en beter gemaakt dan The Curse of La Llorona. Bovendien zit er een zeer memorabele scène in de film, waar net iets te weinig mee wordt gedaan: een beeldbuis annex spiegel die toont wat er een vijftal seconden later zal gebeuren.

Toch mogen we hopen dat Annabelle voortaan in de kast blijft, want deze film toont aan dat de narratieve mogelijkheden met zo’n voor zich uit starende pop heel beperkt zijn. Vermoedelijk ijdele hoop, want als er iets is waarmee je Annabelle tot leven kunt wekken, dan is het wel veel bioscooptickets verkopen.

De demonische pop Annabelle wordt in deel drie uit haar gewijde kast gelaten, waarna ze andere duivelse wezens aanzet om twee babysitters en een kind de stuipen op het lijf te jagen. Deze zevende film van de Conjuring Universe gaat When A Stranger Calls achterna, maar dan met een bovennatuurlijke boosdoener.

Regie Gary Dauberman
Cast Mckenna Grace, Patrick Wilson, Vera Farmiga
Speelduur 1u46