Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

21.09.2023

Programma 50e Film Fest Gent onthuld

door Vertigo

Er zit meer dynamiek dan ooit in de vijftigste editie van Film Fest Gent: naast een aantrekkelijke en gedurfde filmkeuze zijn er de spraakmakende 2×25-kortfilms die componisten met regisseurs verbinden, een allereerste Virtual Reality-installatie en voluit aandacht voor de muziek in videogames. Film Fest Gent presenteert in zijn verjaardagsjaar ook een wereldpremière van formaat: Gift, de nieuwste film van Ryûsuke Hamaguchi, wordt in Gent vertoond met een score live uitgevoerd door zijn vaste componist Eiko Ishibashi. Het festival ontvangt ook in 2023 kleppers uit de film- en filmmuziekwereld, onder wie Ken Loach, Molly Manning Walker, Talia Ryder, Anne Dorval, Matteo Garrone, gamemuziekcomponisten Austin Wintory en Stephanie Economou, en vele anderen.

Eerst en vooral opent Holly van Fien Troch de jubileumeditie van Film Fest Gent, een hoogtepunt in het festivalparcours dat Troch aflegde – al haar langspeelfilms gingen stuk voor stuk in première op Film Fest Gent. Volgens programmadirecteur Wim De Witte is de selectie van Holly als openingsfilm dan ook “een wederzijds cadeau”. Het is tevens een hattrick voor de film van eigen bodem. Holly volgt immers op La Civil van Teodora Ana Mihai als openingsfilm in 2021 en Close van Lukas Dhont in 2022.

Holly werd onlangs nog in Venetië goed onthaald. En Holly komt niet alleen over uit de Dogenstad, want ze vertoeft in het gezelschap van Ferrari van Michael Mann, van Io Capitano van Matteo Garrone die er de Zilveren Leeuw won voor beste regie en straks ook in Gent in persoon zijn film komt voorstellen, en van Poor Things van Yorgos Lanthimos, de winnaar van de Gouden Leeuw.

Wim De Witte en zijn coprogrammator Michiel Philippaerts, aangevuld door een uitgebreid selectiecomité, selecteerden 113 langspeelfilms, drie televisieseries en 44 kortfilms uit meer dan 1.200 ingezonden films en uit de ongeveer 120 films uit de selecties van onder meer Berlijn, Cannes, Locarno, Toronto en Telluride.

Voor de vijftigste editie laat Film Fest Gent de gekende focus op een bepaald filmland voortaan los. “Een bewuste keuze,” zeggen Wim De Witte en Michiel Philippaerts, “Het verlaten van de landenfocus opent nieuwe horizonten. Bovendien begon die focus ook als een keurslijf op de selectie te wegen: op het moment dat je zo’n focus vastlegt heb je nog geen zicht op de films die beschikbaar zullen zijn voor de desbetreffende festivaleditie.”

2×25: unieke kortfilms voor Film Fest Gent

Voor Film Fest Gents gouden jubileum lanceert het festival ‘2×25’: 25 componisten, waaronder Colin Stetson, Tsar B en Howard Shore, werden uitgenodigd om een kort muziekstuk te schrijven. Vervolgens lieten 25 filmmakers – onder meer Paul Schrader, Terence Davies, Jia Zhangke, Anthony Chen, Jessica Beshir en Ildikó Enyedi – zich door die muziek inspireren om een kortfilm te maken. “We draaiden dus de gebruikelijke werkwijze om, want gewoonlijk komen eerst de beelden en dan pas de muziek,” legt Wim De Witte uit.

Het resultaat past helemaal binnen het DNA van Film Fest Gent: 25 sublieme symbioses van muziek en cinematografie, van opkomend talent en gevestigde waarden, en van klinkende namen en festivalfavorieten. Florencia Di Concilio werd gekoppeld aan Terence Davies, Shigeru Umebayashi aan Radu Jude, Gustavo Santaolalla’s muziek inspireerde Jacqueline Lentzou en Tsar B leverde op haar beurt muziek voor Jessica Woodworth. Stijn Coninx werd gekoppeld aan Anne Dudley’s compositie, Anthony Nti aan die van Howard Shore, enzovoort.

“Ons verjaardagsproject ging al over de tongen op het jongste festival van Cannes en de internationale respons was groot. Er zijn trouwens al nieuwe samenwerkingsverbanden uit voortgekomen, iets waar we stiekem op hadden durven hopen want nieuwe creatieve samenwerkingen initiëren is iets dat we als festival willen uitdragen. We zijn dus bijzonder trots op dit project en vergeten alle slapeloze nachten hierover”, lachen Wim De Witte en Michiel Philippaerts.

Officiële Competitie Film Fest Gent 2023

Hoe beter een competitie met als thema ‘De impact van muziek en geluid op film’ openen dan met een debuterende Baloji met zijn film Augure. Daarin gaat een uit Kongo afkomstige man met zijn witte vrouw terug naar zijn geboorteland om familiale toestanden uit te klaren. Hij werd ooit als een duivelskind beschouwd en daarom verbannen. In de sectie Un Certain Regard werd de betoverende Augure bekroond met een prijs voor “een nieuwe stem”.

Er steekt dit jaar veel contrast in de geselecteerde competitiefilms, die het hele spectrum van minimalistisch tot exuberant bespelen. Zo is Here van Bas Devos uitgepuurde cinema terwijl Yorgos Lanthimos in zijn Poor Things, een moderne versie van het Frankenstein-thema, alle registers van zijn verbeelding openzet. Zowel Critical Zone van Ali Ahmadzadeh als Io Capitano van Matteo Garrone zijn qua onderwerp brandend actueel. In de clandestien gefilmde Critical Zone toont de regisseur de verborgen kant van de Iraanse maatschappij en in Io Capitano maken we, aan de hand van de helse tocht van twee jonge mannen die vanuit Dakar naar Europa proberen te vluchten, hardhandig kennis met de maar niet wijkende vluchtelingenproblematiek. Past Lives van Celine Song, voor velen de beste film van de jongste Berlinale, gaat ook over emigratie, is zachter van toon maar blijft toch indringend. Een animatiefilm, The Siren van Sepideh Farsi, en een zogenaamde documentary feature, Smoke Sauna Sisterhood van Anna Hints zorgen voor variatie in het competitieaanbod. Dat aanbod zal beoordeeld worden door een internationale jury bestaande uit regisseur en voormalig Grand Prix-winnaar (Film Fest Gent 2020) Sébastien Lifshitz (Frankrijk, juryvoorzitter), actrice Anne Dorval (Canada), componist Colin Stetson (Verenigde Staten), regisseurs Jacqueline Lentzou (Griekenland), Lukas Dhont (België), filmcriticus Jessica Kiang (Ierland) en de Colombiaans-Belgische regisseur Juanita Onzaga.

Uitzonderlijke vrouwenverhalen

Het indrukwekkende Smoke Sauna Sisterhood is slechts een van de vele vrouwelijke portretten en dito uitzonderlijke feminiene en feministische verhalen die er in het festivalprogramma steken. In Smoke Sauna Sisterhood vertellen verschillende vrouwen ongegeneerd over hun intiemste belevenissen en gevoelens terwijl ze in een sauna zitten. Ze zuiveren letterlijk en figuurlijk zichzelf. In Notre Corps noteert Claire Simon de verhalen die ze hoort en ziet in de afdeling gynaecologie in een Frans ziekenhuis. De serie Draw for Change! laat vrouwelijke cartoonisten uit verschillende continenten aan bod komen en vraagt om problemen als femicide vanuit vrouwelijke weerbaarheid aan te kaarten. Ook de televisiereeks She They Us, net zoals Draw for Change! later op Canvas te zien, verbeeldt hoe mensen op hun – soms activistische manier – streven naar een gelijkwaardiger wereld. In May December probeert een actrice het leven van het echte personage over te nemen. In dat vrouwelijk register passen nog titels als How to Have Sex, The Royal Hotel, Poor Things, Blackbird Blackbird Blackberry, Creatura, Inshallah a Boy, Conann, en zelfs Kiddo uit het kinderprogramma hoort in het rijtje thuis.

Midnight Cult

Tijdens Film Fest Gent 2023 worden een aantal vertoningen gebundeld onder de noemer Midnight Cult: een reeks genrefilms die een breder publiek kan aanspreken en later op de avond zullen vertoond worden. In dit rijtje past ook de City Dudes voorstelling – een verrassingsfilm. Onze programmatoren haalden hun inspiratie bij de legendarisch geworden City Dudes-voorstellingen in New York. In de Roxy Cinema hosten cameraman Sean Price Williams en schrijver Nick Pinkerton maandelijks een sneakpreview van een cultfilm. Zij komen

hun formule bij ons uitproberen. Sommige Midnight Cult titels spreken tot de verbeelding: Hundreds of Beavers, Late Night With the Devil, Riddle of Fire, Vampire humaniste cherche suicidaire consentant en Conann. Films als Poor Things, The Sweat East en Die Theorie von Allem zorgen hier voor contrast.

Kortfilms & VR-installatie

Film Fest Gent zet dit jaar opnieuw de kortfilm in de kijker en heeft, met The Physical Realm van Sompot Chidgasornpongse zelfs een wereldpremière op het programma. Chidgasornpongse is de vaste assistent-regisseur van Apichatpong Weerasethakul maar draaide zelf al verschillende kortfilms die op grote internationale festivals werden vertoond. In zijn oeuvre probeert hij op een creatieve en uitdagende manier het dagelijks leven weer te geven. The Physical Realm gaat over de fysieke pijn van een man die ervoor zorgt dat hij herinneringen ophaalt aan een ongeboren kind uit zijn vroegere relatie met een andere vrouw.

Met het VR-experiment Floating with Spirits van Juanita Onzaga komt nog een uniek stukje immersieve cinema aan bod. Floating with Spirits is een 31 minuten durende Virtual Reality-experience waarin de kijker twee zusjes volgt die zich voorbereiden op de Dag van de Doden in de van mystiek doordrongen bergen van Mexico. Met deze zintuiglijke, poëtische en futuristische VR-experience wil Onzaga onze perceptie van het reële door elkaar schudden.

Vervolgens staat er, in het kielzog van de kleurrijke AHA-animatie-expo naar aanleiding van de 50ste editie, een speciaal animatieprogramma op het menu. Een eclectische selectie animatiefilms met onder andere namen als Nicolas Keppens en Emma De Swaef & Marc James Roels toont de ongekende mogelijkheden van het medium en leert je opnieuw kijken naar de wereld.

De internationale Short Film Competition bestaat uit drie reeksen waarin telkens een Belgische productie steekt. Manon Coubia (Pleine nuit), Mattijs Driesen (The Atricity Machines) en Nicolas Keppens (Beautiful Men) nemen het op tegen collega’s uit o.a. Polen, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk.

Zowel de international shorts als de studentenkortfilms worden beoordeeld door een internationale jury bestaande uit Lois Patiño die ook een retrospectieve van zijn kortfilms krijgt. Songwriter en Whispering Sons-frontvrouw Fenne Kuppens en de Bulgaarse filmcriticus Savina Petkova zijn de andere juryleden. Op zondag 15 oktober strijden zeven afgestudeerden uit onze filmscholen voor de prijs voor beste Belgische studentenkortfilm ter waarde van 5.000 euro.

Kortfilmprogrammator Michiel Philippaerts: “Een blik op de wereld, een blik op jezelf. Het kortfilmmedium als vrijplaats voor experiment en poëzie. Zes kortfilmprogramma’s en een wonderschone VR-installatie bewijzen nogmaals hoe de korte vorm dé brandstof van de Zevende Kunst is. Grijp het kortfilmweekend dan ook aan om uw cinefilie verder te ontvlammen.”

Secties en tags

Om het kiezen te vereenvoudigen deelt Film Fest Gent zijn programma onder in secties met daarnaast nog tags. Die tags bezorgen de films een label waardoor je de film beter kan plaatsen en een film kan meerdere tags krijgen. Voorbeelden van tags zijn Explore Zone, Plus Parcours, On the Edge, LGBTQIA+, Masters, New Voices, …

Bij de Gala & Specials vinden we de openingsfilm Holly en de slotfilm The Boy and the Heron van Hayao Miyazaki geproduceerd door de beroemde Studio Ghibli die garant staat voor sterke scenario’s en briljante animatie. De Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan is met zijn About Dry Grasses op ieder festival een sterkhouder en met zijn diepsnijdende ontmaskering van de middelmaat bevestigt hij alleen maar zijn reputatie. In de Spaanse 20.000 especies de abejas worden de vele soorten bijen als voorbeeld genomen voor de vele mogelijke vormen van mens-zijn. FFG vertoont ook de Belgische film Amal van Jawad Rhalib in wereldpremière en in die film zien we hoe een lerares er speciale onderwijsmethodes op na houdt. Soms lijkt het erop dat je kijkt naar de groter geworden kinderen uit Un monde. Fans van de Roemeense Radu Jude zullen smullen van Do Not Expect Too Much from the End of the World waarin een Angela uit de tijd van Ceaușescu dialogeert met een hedendaagse Angela. Voor Radu Jude een gelegenheid om satirische kritiek te leveren op de Roemeense maatschappij en tegelijk zijn landgenoten wakker te schudden. In zijn jongste en wellicht laatste film, The Old Oak, confronteert Ken Loach ons, net als Matteo Garrone, met de vluchtelingenproblematiek. In een Brits dorp verandert alles als er Syrische vluchtelingen onderdak krijgen. Wim Wenders leidt ons langs de openbare toiletten in Tokio in zijn fijnzinnige Perfect Days en brengt tevens een 3D-portret van de Duitse kunstenaar Anselm (Kiefer). Terwijl Ladj Ly in Les Indésiderables voortborduurt op Les Misérables, brengt Marco Bellocchio het ontstellend en waargebeurd verhaal van een Joods jongetje dat uit zijn gezin ontvoerd wordt omdat het stiekem was gedoopt. Bevel van de paus! How to Have Sex is een beklijvende coming-of-agefilm over de zomervakantie van drie jonge meisjes, gebracht zonder de clichés van het genre. Molly Manning Walker, in oktober aanwezig op Film Fest Gent, won er in Cannes de prijs van de sectie Un Certain Regard mee.

Aan documentaires over film- of muziekhelden ontbreekt het ook dit jaar niet. In de secties Sound and Vision en Artists on Film steken twee vertrouwde namen: Mark Cousins, die My Name is Alfred Hitchcock komt voorstellen en Alexandre O. Philippe, die in You Can Call Me Bill een intiem portret maakte van Star Trek-kapitein William Shatner. Verder zijn er documentaires over onder meer Joan Baez, Little Richard, Joe Lovano, Brian Jones, Douglas Sirk, Rock Hudson en Agnès Varda.

Officiële selectie

Wie zin heeft om Costa Brava, Lebanon van Mounia Aki te gaan zien, doet er misschien goed aan om eerst te gaan kijken naar Dancing on the Edge of a Volcano van Cyril Aris. Toen op 4 augustus 2020 een deel van de haven van Beiroet ontplofte, was de ploeg van Costa Brava, Lebanon in Beiroet bezig met de productie van hun film. Door de ontploffing kon men niet verder werken en toen kwam Covid, plus nog andere plagen. Dancing on the Edge brengt verslag uit over al die moeilijkheden en het doorzettingsvermogen van de ploeg. The Breaking Ice van Anthony Chen is dan weer de eerste Chinese productie van de Singaporese regisseur en met zijn film wil hij een stem geven aan gefrustreerde en felgeplaagde Chinese jongeren.

Liefhebbers van experimentele cinema mogen dan weer Samsara van Lois Patiño niet missen. In zijn in twee delen uiteenvallende film – een deel speelt zich af in Laos, en een tweede in Frankrijk – kan je een reïncarnatie meebeleven op voorwaarde dat je het spel met de regisseur meespeelt. Een sterk staaltje immersieve cinema. Van het boeddhisme van Samsara naar de Oekraïense realiteit is slechts een kleine stap. Bij de wereldpremière van Zlata van Mattias Bavré leef je mee met de jonge Zlata die uit Oekraïne naar Gent is gevlucht en hier haar weg moet vinden. Nog op zoek naar sterke verhalen over en met vrouwen? Probeer Shayda van Noora Niasari of Blackbird Blackbird Blackberry van Elene Naveriani.

Talent en director’s talks

Bij deze feesteditie had Film Fest Gent de ambitie om bekend overzees talent naar Gent te halen. Maar de aanhoudende acteursstaking gooit ook hier op het laatste moment roet in het eten. Toch mag het talent op de rode loper van de 50ste Film Fest Gent er best zijn. Ken Loach komt zijn The Last Oak voorstellen en houdt nadien een director’s talk.

Hetzelfde geldt voor Matteo Garrone en zijn Io Capitano. Ryûsuke Hamaguchi, regisseur van Gift, zal op de WSA Film Music Days in gesprek gaan met componist Eiko Ishibashi, cameraman Nicolas Karakatsanis komt Dumb Money voorstellen. Anne Dorval, die een hoofdrol vertolkt in de eerste reeks van de Canadese filmmaker Xavier Dolan – La nuit où Laurier Gaudreault s’est réveillé – die Film Fest Gent in marathon vertoont op zaterdag 21 oktober, komt naar Gent. Ook regisseur Sean Price Williams komt, samen met het Amerikaanse opkomende acteertalent Talia Ryder, zijn rusteloze punksprookje The Sweet East voorstellen.

Naast de director’s talks zijn er in het Film Fest Café opnieuw de Talkies met o.a. Fien Troch over Holly, Juanita Onzaga over Floating With Spirits en over onderwerpen als The Music of Twin Peaks en Belgische animatiekortfilms.

Kidsproof

Met een programma dat grotendeels uit debuutfilms bestaat zorgt Film Fest Gent samen met jeugdfilmorganisatie JEF ervoor dat ook de vijftigste editie volkomen kidsproof verloopt. Het begint al op 11 oktober wanneer kinderen in het spoor van de volwassenen de avond voordien, de rode loper mogen kapen om naar de première te rennen van de animatiefilm Robot Dreams (6+). En net zoals bij de grote mensen is er nadien een chique receptie met randanimatie in het Film Fest Café. Robot Dreams is de eerste animatiefilm van Pablo Berger en gaat over een hond, Dog, die aan de hand van een bouwpakket zich letterlijk een vriend bouwt.

De jaarlijkse familiepret is dit jaar voorzien op zondag 15 oktober met de Kidsproof Zondag. Er staan niet minder dan drie films op het programma met de Nederlandse Kiddo (9+) als hoogtepunt. In haar op de klassieke Amerikaanse roadmovie geïnspireerde filmdebuut verpakt de Nederlandse Zara Dwinger een grillig moeder-dochterportret dat ons leert dat het moeder-zijn niet iets is van alles of niets. Nog op dat zondagse programma: de al vernoemde Robot Dreams en Onafscheidelijke duo’s, een verrassende kortfilmcompilatie voor de allerjongsten.

Tussen de films door is er een workshop van Watch That Sound waarbij kinderen en hun begeleiders op weg geholpen worden bij het maken van hun eigen soundtrack.

In Rosa, de kleine bloemenfee (4+) zou Rosa graag een vriend hebben om haar beschermende bloem mee te delen. Ze ontmoet Silk, een enthousiaste vlinder met een hart voor avontuur. Lieflijke en kleurrijke animatie brengen de boeken van Josefine Ottesen tot leven. Ruwe en reële onderwerpen komen aan bod in Scrapper (9+) want het gaat over een meisje Georgie dat een scrapper of vechter is in elke betekenis van het woord. Georgie, twaalf, leeft na de dood van haar moeder alleen, maar Charlotte Regan vervalt in haar filmdebuut nooit in tristesse. Ze

brengt een magisch-realistische kijk van Georgie op het afscheid van haar mama. In Onder de blote hemel (10) van Lilian Sijbesma staat de tienjarige Elvie centraal. Ze heeft een wat excentrieke moeder en ze helpt haar opa met het runnen van de camping. Een mooie gevoelige film met de betreurde Johan Leysen in zijn laatste filmrol als een bijzonder geloofwaardige opa.

Ten slotte is er de compilatie 100 years of Disney Animation met de bekende Disney-personages maar eindigend met twee korte films uit de Academy waar men naar hartenlust mag experimenteren. Het resultaat verrast en betekent een wissel op de toekomst.

Classics

Uit de meer dan 5.000 titels op de festivalteller sinds de allereerste editie in 1974 selecteerde Patrick Duynslaegher, curator Classics Film Fest Gent, zestien titels voor de Classics-sectie van FFG2023. “Eerder dan vanuit de films, ben ik vertrokken vanuit de regisseurs. Iedere weerhouden filmmaker is een auteur met een persoonlijk oeuvre wat dus een minimumaantal films inhoudt”, zegt curator Duynslaegher en hij voegt eraan toe dat de basisregel één film per land was. Uitzonderingen niet te na gesproken, want zo is de Britse cinema vertegenwoordigd door zowel Terence Davies met Distant Voices, Still Lives als Peter Greenaway met The Cook, The Thief, His Wife & His Lover. Het zijn twee vertegenwoordigers uit de Britse filmrenaissance en door de jaren heen erg verbonden met het filmfestival.

In de Classics-sectie duiken ook twee Franse regisseurs op: Alain Resnais, een ondergewaardeerd talent van de nouvelle vague, met zijn evenzeer onderschatte Stavisky en Jacques Tati met Mon Oncle. De curator geeft toe dat het om een buitenbeentje gaat maar herinnert met zijn keuze aan de vele grote cinematografische tentoonstellingen die Film Fest Gent door de jaren heen organiseerde. Pedro Almodóvar vertegenwoordigt met Matador filmland Spanje en voor Italië haalde Bernardo Bertolucci het met zijn monumentale Novecento op Marco Bellocchio. Andere namen en films zijn o.a. Robert Altman met Short Cuts, Jia Zhangke met A Touch of Sin, Fien Troch met Home, Jane Campion met Bright Star. In de door Film Fest Gent uitgegeven Classics-brochure krijgt iedere film en iedere regisseur nog een aparte bespreking en worden de films vermeld die op FFG werden vertoond. Inhoud en vormgeving maken dit boekje tot een blijvend souvenir en hebbeding van de 50ste festivaleditie.

World Soundtrack Awards

De 23ste editie van de World Soundtrack Awards sluit op 21 oktober de jubileumviering van Film Fest Gent af. In de concertzaal van het Gentse Capitole worden dit jaar twee Lifetime Achievement Awards uitgereikt aan giganten uit de wereld van de filmmuziek: Laurence Rosenthal en Nicola Piovani.

Rosenthal is al meer dan zestig jaar actief en schreef muziek voor meer dan honderd films en tv-series. Na zijn muziekstudies in New York volgde hij compositie in Parijs en in het Salzburgse Mozarteum legde hij zich toe op het dirigeren. In de jaren zestig werd hij beroemd met zijn score voor The Miracle Worker. Tot zijn filmografie behoren titels als Hotel Paradiso, The Comedians, Man of La Mancha, The Return of a Man Called Horse en Inherit the Wind. Hij schreef ook muziek voor Broadway en voor heel wat televisieseries waarvan de meest bekende The Young Indiana Jones Chronicles is. Naar aanleiding van zijn komst naar Gent nam Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé een betoverend album op met filmmuziek van Laurence Rosenthal.

Nicola Piovani is de tweede grootmeester die op 21 oktober een Lifetime Achievement Award krijgt. Piovani is het bekendst vanwege zijn Oscarwinnende muziek voor La vita è bella. Maar hij werkte ook samen met belangrijke Italiaanse regisseurs, onder wie Marco Bellocchio, Mario Monicelli, de gebroeders Taviani, Nanni Moretti en Giuseppe Tornatore. Na de dood van Nino Rota in 1979 werd Piovani de vaste componist van Federico Fellini. Als componist beperkte hij zich niet tot film alleen. Hij werkte even graag voor theater en musical. Met zijn oeuvre kon Film Fest Gent al in 2003 kennismaken.

Op de World Soundtrack Awards Ceremony & Concert zal ook Eiko Ishibashi te gast zijn. Zij won vorig jaar de Discovery of the Year Award voor haar jazzy score in Drive My Car van Ryûsuke Hamaguchi. Beiden werkten nogmaals samen voor Gift, de film die in het kader van Videodroom in wereldpremière gaat. Zij vertolkt live de muziek tijdens de vertoning van de film. Op de WSA wordt haar muziek en die van de bekroonde gasten uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé.

PRESS PLAY: Music in Games

Videogames speel je doorgaans niet onmiddellijk vanwege de muziek die het spelletje bevat, begeleidt of omkadert. En toch kan muziek de rush, de roes, of de adrenalinestoot bij het gamen nog een extra duw geven. Hoe dan ook, Film Fest Gent neemt de wereld van de videogames au sérieux door videogame-muziek centraal te stellen op het concert PRESS PLAY: Music in Games op donderdag 19 oktober in Capitole Gent.

Uit het ongelooflijk diverse aanbod wordt zowel gekozen uit de populaire franchises als uit invloedrijke indiegames. Componist Austin Wintory, die de avond zal presenteren, fungeert als perfecte link tussen beide. Hij schreef muziek voor het prachtige avonturenspel Journey en kreeg daarvoor zelfs een Grammy-nominatie. Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé zal een suite uitvoeren van zijn score voor Assassin’s Creed Syndicate.

Componisten Stephanie Economou (Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök), Borislav Slavov (Baldur’s Gate 3, Divinity: Original Sin 2), Gordy Haab (Star Wars Battlefront, Star Wars Jedi: Survivor), Stephen Barton (Star Wars Jedi: Survivor, Call of Duty: Modern Warfare) en Gustavo Santaolalla (The Last of Us) tekenen present op Film Fest Gents gamemuziekconcert. Festivalvriend Gustavo Santaolalla brengt zijn ronroco mee en legt met dit Boliviaans snaarinstrument op zijn manier de brug tussen klassiek en hedendaags.

WSA Film Music Days

Met paneldiscussies, interviews en masterclasses bieden de WSA Film Music Days, van 19 tot 21 oktober, een blik achter de schermen van de filmmuziekwereld.

Borislav Slavov, componist van Baldur’s Gate 3, zoals bekend het door Larian ontwikkeld bestverkochte spel, houdt een Composer’s Talk op 19 oktober met moderator Austin Wintory. De op FFG bekroonde componist Ruben De Gheselle modereert diezelfde dag nog een talk met Stephanie Economou.

Er zijn ook tal van paneldiscussies, o.a. Streamers in Europe – The Myths and the Legends en Music Supervisors: Gatekeepers of Opportunity Makers en er is naast de gebruikelijke round tables – waarin alle World Soundtrack Award-genomineerden met elkaar in gesprek gaan begeleid door een Screen International-moderator – een live podcast recording met Colin Stetson, die in het VIDEODROOM-concertprogramma een exclusieve liveset brengt met muziek uit o.a. Hereditary, Texas Chainsaw Massacre en The Menu.

VIDEODROOM

Een wereldpremière, livemuziek als nooit tevoren en een ongezien en ongehoord spectaculair slotfeest maken VIDEODROOM, het experimenteler en eigenzinnig samengaan van muziek en cinema, dit jaar tot een topevenement voor zowel Film Fest Gent als voor VIERNULVIER.

VIDEODROOM 2023 opent in stijl met een uniek filmproject van Belgische black metaltrots Wiegedood, bekend wegens hun hondsbrutale muziek en ijzersterke live reputatie. Zij spelen op 11 oktober een nieuwe soundtrack bij de Japanse stille horrorfilm A Page of Madness.

Na hun met een Oscar bekroonde samenwerking voor Drive My Car werken regisseur Ryûsuke Hamaguchi en multi-instrumentalist en componist Eiko Ishibashi opnieuw samen voor Gift. Deze film is eigenlijk een variatie op de in Venetië in wereldpremière vertoonde Evil Does Not Exist. Gift is een kortere en woordeloze versie van Evil Does Not Exist, maar met hetzelfde scenario en met dezelfde beelden. Hamaguchi benadert dus een gegeven op twee verschillende manieren. Woensdag 18 oktober wordt dus een bijzondere avond in VIERNULVIER, temeer omdat Eiko Ishibashi haar muziek live zal brengen. Zij was vorig jaar Discovery of the Year op de 22ste editie van de World Soundtrack Awards.

Geen VIDEODROOM zonder een nieuwe score bij een duistere film. Dit keer krijgt het onterecht vergeten avant-gardemeesterwerk Portrait of a Young Man (in Three Movements) van Henwar Rodakiewicz een soundtrack gecomponeerd door de Canadese geluidskunstenares Sara Davachi. De film portretteert een jongeman door middel van beelden van zijn drie passies: het getij, machines en zonlicht. Sarah Davachi houdt zich bezig met de nauwe verwevenheid van klank en tijd en bij het componeren voor solo- en kamermuziek gebruikt ze een breed scala aan akoestische en elektronische instrumenten.

Met de hulp van Heleen Declercq, die haar afstudeerproject Girlhood in 2017 op FFG voorstelde, maakt de groep Whispering Sons nieuwe muziek tot een filmische ervaring. Het vijftal brengt een donkere mix van experimentele postpunk en dat zorgt door de ook al donkere stem van frontvrouw Fenne Kuppens voor een onbehaaglijk gevoel. Voor VIDEODROOM neemt de groep wat gas terug voor deze intieme showcase met nieuwe muziek. Slechts 200 plaatsen beschikbaar op 12 oktober!

‘s Anderendaags viert VIDEODROOM dat de vader van de Tsjechoslowaakse animatiefilm, Viktor Kubal, honderd jaar geleden geboren werd. Zijn kortfilms The Idol en Cinema worden vertoond met een geïmproviseerde soundtrack door het Ghent Advanced Master Ensemble (GAME) bestaande uit muzikanten en componisten die de master hedendaagse muziek volgen aan het KASK & Conservatorium. Van de minimalistische Kubal staat nog The Bloody Lady op het programma met een volledig nieuwe soundtrack van de Amerikaanse elektroakoestische componist Claire Rousay.

Film Fest Gent sluit de 50ste editie af met veel feest: Welcome to Twin Peaks, in VIERNULVIER op zaterdag 21 oktober. Bij het begin van de avond brengen Tsar B en multi-instrumentalist Dijf Sanders een eigenzinnige hommage aan componist Angelo Badalamenti (1937-2022) en zijn legendarische soundtrack. Zijn “Twin Peaks Theme” werd in 1990 bekroond met een Grammy. Daarna zorgt het Ghost-collectief voor een surrealistische, immersieve totaalervaring, samen met dj’s Lizzy & Tati en Thang. Vertoef dus voor één zweterige nacht in de vreemde, mysterieuze wereld van David Lynch & Mark Frost en dans “Audrey’s Dance” op de bezwerende, melancholische score van Angelo Badalamenti. Op eerdere VIDEODROOM-edities verdiepte het Ghost-collectief zich al in de universums van Mad Max, The Shining en Alien. Bedoeling is die nog te overtreffen.

Samenwerking met S.M.A.K. & expo’s

Na occasionele samenwerkingen in het verleden bundelen Film Fest Gent en S.M.A.K. dit jaar hun krachten. De 2×25 kortfilms worden doorlopend en gratis toegankelijk op groot scherm vertoond in het S.M.A.K., daarnaast presenteert het museum Caligari und der Schlafwandler van de Venezolaanse kunstenaar Javier Téllez. Deze film maakt deel uit van de vaste collectie. En ten derde koppelt FFG zijn retrospectieve aan de eerste overzichtstentoonstelling The End is Never Near van de Belgische schilder Jan Van Imschoot. Novecento van Bernardo Bertolucci en Mon Oncle van Jacques Tati zijn immers twee titels die kunstenaar Jan Van Imschoot hebben geïnspireerd voor zijn werk. Zijn overzichtstentoonstelling opent op 6 oktober 2023. Wie een filmticket koopt voor een vertoning uit het retrospectieve van 50 jaar FFG mag met dat ticket eenmalig het S.M.A.K. bezoeken.

FFG en S.M.A.K. leggen met deze samenwerking het fundament van een meer structureel samenwerkingsverband. Naast zijn talrijke festivalactiviteiten ambieert Film Fest Gent al langer een eigen vaste stek met zalen om het hele jaar film te programmeren. Bij de herinrichting van het Gentse Citadelpark is er op de vernieuwde S.M.A.K.-site het toekomstige Huis van de Cinema voorzien. Daar kan de arthousebezoeker van morgen artistiek en educatief worden gevormd, mede dankzij de artistiek-inhoudelijke raakvlakken van beide instellingen.

Dankzij Animated Women wordt de stad Gent tijdens het festival ook omgetoverd tot een openluchtgalerie. Je kan wandelen langs de stadstentoonstelling 50xAnimated. Deze unieke tentoonstelling is een verzameling van 50 zelfportretten van animatoren, jong en oud, naar aanleiding van de 50ste verjaardagseditie van Film Fest Gent. Wat deze kunstzinnige posters extra speciaal maakt, is dat ze leven komen via Augmented Reality. De posters kunnen gescand worden, net zoals een QR-code, waarmee je de animatoren voor je ogen ziet bewegen.

Aansluitend is er de AHA (Animatie Helemaal Anders) expo, van 12 tot 29 oktober in de Zwarte Zaal (Bijloke), die de bredere sector van animatiefilm zichtbaar en toegankelijk maakt voor een breed en divers publiek. Deze 17-daagse expositie verruimt de blik op animatie, als film en als beeldende kunstvorm. Kunstenaars die bijdragen aan deze tentoonstelling zijn zowel opkomende talenten als namen die al bekend zijn bij het grote publiek: Arzu Saglam, Britt Raes, Eno Swinnen, Filip Antonissen, Loulou João, Emma De Swaef & Marc James Roels, Nicolas Keppens, Nienke Deutz, Rocio Alvarez en Sine Özbilge.

Geen hogere ticketprijzen

Ondanks de stijgende productiekosten voert Film Fest Gent geen prijsverhogingen door. Het Gentse festival wil zo veel mogelijk mensen de kans geven om zo veel mogelijk films te zien en te ontdekken tijdens het festival.

Alle verder info: http://www.filmfestival.be/