27.11.2023

Perfect Days: Wim Wenders schetst betoverend portret van Japanse toiletpoetser (recensie)

Van de intussen 78-jarige Duitse cineast Wim Wenders moet je noch klassieke genrefilms (Der amerikanische Freund, Hammet), noch al te dramatische verhalen (The Million Dollar Hotel), noch conventionele arthouse (Der Himmel über Berlin) verwachten. Ook zijn 33e film, Perfect Days, is heel eigenzinnig, geheel gefilmd volgens Wenders’ eigen regels.

Toen Cannes-festivaldirecteur Thierry Frémaux de deelname van Perfect Days aan de competitie aankondigde, zei hij iets in de aard van: “Hoe kan zo’n film niet in competitie zitten? Een verhaal over een toilettenpoetser is toch zeer origineel.” Wie zijn wij om monsieur Frémaux tegen te spreken? Hij heeft gelijk dat er maar weinig cineasten aan zo’n onderwerp zouden denken. Dat het ook nog weet te boeien, mag een klein mirakel heten, want veel verhaal valt er niet te bespeuren.

Wenders toont in zijn lieflijke film de dagelijks routine van Hirayama, die in Tokyo uiterst zorgvuldig de publieke toiletten proper maakt. Hij is een zeer vriendelijk en behulpzaam man met een wonderlijke plichtsgetrouwheid. Wil je wel 123 minuten naar zo’n brave mens kijken? Zeker en vast. In de eerste plaats omdat Wenders er een interessante karakterstudie van maakt. Hirayama is een enigmatisch personage: een zen-intellectueel die houdt van literatuur en muziek. Je breekt er je hoofd over waarom deze man, die een professor had kunnen zijn, deze job wil doen.

Wenders geeft je mondjesmaat inzicht in zijn verleden, maar vertikt het om een afgerond profiel aan te bieden en laat de toeschouwer de hiaten zelf invullen. Die aanpak fascineert, zeker omdat Hirayama vertolkt wordt door de geweldige Japanse veteraan Kōji Yakusho (The Eel, 13 Assassins, Babel). Het was absoluut geen verrassing toen de hij in Cannes de prijs voor de beste acteur in ontvangst mocht nemen. Thierry had het waarschijnlijk zien aankomen.

De Duitse cineast Wim Wender trok naar Tokyo om er in dit voortkabbelend portret van de dagelijks routine van een toilettenpoetser in beeld te brengen. De Japanse veteraan Kōji Yakusho schittert als de enigmatische poetser. Wenders in goeden doen.

Regie Wim Wenders
Cast Kōji Yakusho, Tokio Emoto, Arisa Nakano
Speelduur 2u03