22.07.2015

Mr. Holmes

De behoefte om een held te vermenselijken en hem te ontdoen van zijn legendarisch aureool heeft altijd wel interessante films opgeleverd. Denk maar aan wat Billy Wilder deed met Sherlock Holmes in The Private Life of Sherlock Holmes (1970). Bill Condon probeert in Mr. Holmes, min of meer in het spoor van Wilder, de mythe rond Holmes nog eens flink, en op een ernstige manier, onderuit te halen. Dat lukt hem slechts gedeeltelijk, wat vooral te maken heeft met Condons hang naar sentimentaliteit en melodrama.

Maar de film heeft hoe ook twee grote troeven: Ian McKellen en het basisconcept. De Britse rasacteur, met zijn blik van een geslagen hond, warme stem en de enorme intelligentie die hij uitstraalt, is gewoonweg geboren om de beroemde detective op zijn negentigste te incarneren. Daarnaast leverde het boek A Slight Trick of the Mind van Mitch Cullin een heel interessant vertrekpunt om de speurneus, een man die zo arrogant is dat hij zich onfeilbaar acht, te confronteren met zijn eigen falen.

In handen van een filmmaker zoals David Fincher had Mr. Holmes een indrukwekkend drama kunnen opleveren. Maar Bill Condon is geen Fincher. Hij is een klassiek geschoolde scenarist die het tot regisseur heeft geschopt. Het grootste probleem zit hem evenwel in het feit dat hij ook een onverbeterlijke sentimentalist is, wat vooral tot uiting kwam in zijn bijdragen aan de Twilight-serie. De Sherlock van Condon eindigt als een jankende zeur die boetedoening vindt in een religieus aandoende coda. Je kan veel doen met het personage, maar – en dat is elementair – van de meest rationele en misogyne speurder ooit een emotioneel doetje maken is een brug te ver.

Dat neemt niet weg dat deze film best genietbaar is, in de eerste plaats omwille van die fantastische McKellen en de uitstekende tegenspeelster Laura Linney.

Mr. Holmes had de mythe van Sherlock Holmes kunnen doorprikken, zoals Richard Lester Robin Hood van zijn voetstuk stootte in Robin and Marian (1976), maar regisseur Bill Condon slaagt daar niet helemaal in. Gelukkig is er nog Sir Ian McKellen die Sherlock een hart geeft.

Regie Bill Condon
Cast Ian McKellen, Laura Linney, Roger Allam
Speelduur 1u44