22.07.2015

While We’re Young

door Jimmy Van der Velde

Peer pressure kan verschrikkelijk zijn. Vraag maar aan Josh en Cornelia (Ben Stiller en Naomi Watts) in deze nieuwe van Frances Ha-regisseur en New York-chroniqueur Noah Baumbach. Terwijl hun vrienden en mede-veertigers zich allemaal op een gezinsleven storten, kiest het koppel er bewust voor om kroostloos te blijven. Dat zorgt er wel voor dat ze vervreemden van hun naaste omgeving. Gelukkig ontmoeten ze twee hippe, getrouwde twentysomethings (Amanda Seyfried en Adam Driver) die voor een nieuwe wind zorgen in hun uitgebluste bourgeoisbestaan.

Het is uit de dynamiek tussen het viertal en de generatiekloof dat de cineast het komische hart van de prent puurt. Baumbach laat op geen enkel moment toe dat de premisse vervalt in Judd Apatow-achtige kolder. Integendeel, hij mikt zowel op waarheidsgetrouwe situaties als op een subtiele satire van wat het betekent om hipster te zijn en om een midlifecrisis te doorstaan.

Als resultaat krijg je ludieke momenten waarin Watts onverwachts in een hiphoples belandt, Stiller met artritis op de fiets kruipt en ze allebei op een gemoedelijke hippiebijenkomst vertoeven. Baumbach tovert al dat leuks op het scherm zonder ooit de kant te kiezen van een bepaalde generatie.

Daarnaast zorgt het feit dat Stiller een documentairemaker speelt voor een extra intrigerend plotelement. Josh werkt namelijk al tien jaar lang aan een oersaai filmproject. Het lijkt wel of Baumbach op een lacherige manier probeert te vertellen dat ook artistieke toewijding grenzen heeft. Het maakt van een scène tussen Stiller en acteerveteraan Charles Grodin een van de mooiste momenten uit de film.

Je kan besluiten dat While We’re Young een van de strakst gecomponeerde scenario’s is die de regisseur-scenarist tot nu toe al heeft geschreven. Films als The Squid and the Whale en Frances Ha kenden een veel lossere aanpak. Het is daarom misschien ook dat de derde akte van deze film enigszins in elkaar stuikt en vloekt met de rest. De sfeer wordt plots grimmiger omdat Baumbach zoekt naar een conflict om het verhaal nog interessanter te maken. De vraag is uiteindelijk of dat wel noodzakelijk was.

Generation X en generation Y slaan de handen in elkaar in deze aangename midlifecrisis-komedie die enigszins ervaart als een mix van This Is 40 en Young Adult. Stiller Watts, Driver en Seyfried vullen hun rollen op onnoemelijk charmante wijze in.

Regie Noah Baumbach
Cast Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried
Duur 1u37