08.06.2022

Men: Ex Machina- en Annihilation-cineast Alex Garland gaat David Lynch achterna (recensie)

Van Alex Garland mag je de bizarste verhalen verwachten. Dat kun je afleiden uit zijn scripts van The Beach, Never Let Me Go, Ex Machina en Annihilation. De laatste twee verfilmde hij zelf en ook voor Men kroop hij in de regiestoel. In vergelijking met Annihilation is zijn nieuwe film een bescheiden productie geworden met slechts twee acteurs die de narratief stuwen. Inhoudelijk lijkt Garland ditmaal echter in de achtertuin van David Lynch te willen spelen.

De immer voortreffelijke Jessie Buckley vertolkt Harper, een vrouw die een zeer toxische relatie achter de rug heeft. Ze wil tot rust komen in een landhuis dat nog in de tijd van Shakespeare werd gebouwd. Na een boswandeling wordt ze echter geconfronteerd met een aantal bizarre mannen: een goedzak die zichzelf heel grappig vindt, een naakte kerel, een akelige dominee, een verwende tiener en een luie agent. Het vreemde is dat Harper niet ziet wat het publiek onmiddellijk opmerkt.

Garland hanteert hier Lynchiaanse droomtaal, maar mixt die met body horror à la Cronenberg, folk horror in het verlengde van The Wicker Man en het nachtmerrie-achtige van Black Moon van Louis Malle. Er zitten zelfs knipogen in naar het oeuvre van Shakespeare. Wat Garland met zijn verhaal nu juist wil vertellen, zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken. Je kunt uit de titel en de mannen in de film – allemaal dominante figuren uit de Britse samenleving – afleiden dat Harper aan een vorm van psychose leidt, een beetje te vergelijken met wat Catherine Deneuve doormaakt in Repulsion van Roman Polanski.

Men zal na een eerste kijkbeurt veel vragen oproepen en vermoedelijk zal een tweede en derde meer duidelijkheid verschaffen, mits je alles bekijkt vanuit een droomperspectief. Succes!

Ex Machina-regisseur Alex Garland begeeft zich naar een Lynchiaans dromenland met een provocerend verhaal over een gekwelde vrouw die op het Engelse platteland geconfronteerd wordt met allerlei bizarre mannen. Een mix van Repulsion, The Wicker Man en Black Moon.

Regie Alex Garland
Cast Jessie Buckley, Rory Kinnear, Gayle Rankin
Speelduur 1u40