16.11.2021

Kom hier dat ik u kus: van Griet Op de Beecks bestseller naar superieure arthouse (recensie)

Griet Op de Beecks bestseller Kom hier dat ik kus is er één die in het vlees snijdt. Dat geldt ook voor de verfilming. Regisseurs Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden beschikken met hun docu-achtergrond immers over het talent om piekfijn te observeren en hun personages psychologisch heel juist te typeren.

Op de Beecks alter ego – je kunt er niet naast kijken wanneer je haar biografie leest – is Mona (Tanya Zabarylo), een jonge dramaturge die al heel veel heeft meegemaakt. Haar moeder kwam om in een auto-ongeval, haar vader (Tom Vermeir) blinkt uit in afwezigheid en bij haar bipolaire stiefmoeder (Wine Dierickx) moet je op de tippen lopen. Dat alles heeft van haar een heel gesloten vrouw gemaakt die alle barsten in elke relatie wil lijmen, wat natuurlijk ook zijn gevolgen heeft in de liefde.

Zabarylo is uitstekend als Mona. Ze straalt een perfecte mix uit van schuchterheid en drang om het uit te schreeuwen, en draagt de dramatische spanningsboog van de film bijna op haar eentje. Al een geluk, want Kom hier dat ik u kus is een film die het niet moet hebben van regie-acrobatieën, maar van acteurs die tot het uiterste gaan om hun scherp neergezette personages in extreme situaties toch herkenbaar te houden.

Dierickx leeft zich op dat vlak helemaal uit als de extreem egocentrische, maar diep gekwetste stiefmoeder die blind is voor de pijn in haar omgeving. Haar personage gaat zo over de schreef dat het bijna zwartkomisch wordt. Alsof Ingmar Bergman geïnspireerd werd door het beste werk van de zwaar onderschatte Neil LaBute, met een flink dosis Vlaamse familiehorror à la Hugo Claus als finishing touch.

Eén element gaat een klein beetje uit de bocht. Stefan Perceval speelt een theatermaker die zich zo infantiel en monsterlijk gedraagt – zou de casting toeval zijn, want Op de Beeck werkte als dramaturge bij Het Toneelhuis? – dat je je helemaal in een gifkomedie à la Your Friends & Neighbors van de voorgenoemde LaBute waant. Niet dat je je verveelt, want Perceval is zo onwaarschijnlijk hilarisch en idioot dat hij een hele film zou mogen meegaan, maar zijn scènes vloeken iet of wat met de rest van de film.

Niettemin, fantastische arthousecinema uit Vlaamse klei. Claus zou het graag hebben gezien.

Sabine Lubbe Bakker en Niels Van Koevorden verfilmen de semi-autobiografische roman van Griet Op De Beeck tot een drama over een vrouw die de vergiftigde erfenis van haar opvoeding ervaart in haar volwassen leven. Ingmar Bergman meets Hugo Claus.

Regie Sabine Lubbe Bakker & Niels van Koevorden
Cast
Tanya Zabarylo, Wine Dierickx, Tom Vermeir