23.11.2021

House of Gucci: Ridley Scott regisseert sterrencast in operateske komedie (recensie)

Jaren terug deed A Good Year met Russell Crowe vermoeden dat humor niet meteen Ridley Scotts ding is, maar daar brengt House of Gucci nu verandering in – al is het niet bepaald een klassieke komedie.

De motor van het verhaal is Patrizia Reggiani (Lady Gaga), de enorm ambitieuze dochter van een kleine ondernemer. Wanneer ze Maurizio Gucci (Adam Driver), de zoon van de modehuiseigenaar Rudolfo Gucci (Jeremy Irons), ontmoet en huwt, meent ze dat haar broodje gebakken is. De jonge Maurizio heeft echter niets met het familiebedrijf te maken. Maar wat niet is, kan nog komen.

Omdat Rudolfo haar als een sociale streber afdoet, probeert Patrizia de banden aan te halen met Maurizio’s oom Aldo (Al Pacino), voor vijftig procent eigenaar van het modehuis. Aldo laat zich helemaal inpakken door zijn aangetrouwde nicht, die bovendien zijn idiote zoon Paolo (Jared Leto) tegen hem opzet. Intussen wil de alsmaar volwassenere Maurizio het imperium in handen krijgen en zet hij zich af tegen de bemoeizucht van zijn vrouw.

Er zitten in House of Gucci sporen van The Godfather, maar de toon is helemaal anders. Als het meesterwerk van Coppola een opera seria of serieuze opera is, dan is die van Scott een opera buffa of komische opera. Scott en zijn scenaristen maken van de familie-intriges een sarcastisch blijspel, waarin de manipulaties onderlijnd en becommentarieerd worden door aria’s en popsongs.

De acteurs werden op hun beurt aangemoedigd om over the top te spelen, wat de ene al wat meer doet dan dan de andere. Irons en Driver houden het nog relatief ernstig, maar Pacino en vooral Leto gaan voor heel theatrale vertolkingen. De bijna onherkenbare Leto is ronduit hilarisch als de niet al te snuggere Paolo. Zijn vertolking komt zeer dicht bij het karikaturale, maar dat past nu eenmaal bij Scotts opzet. Ook veel lof trouwens voor Lady Gaga die lichtjes uitvergroot, maar nooit overdreven speelt.

Alle personages hebben iets monsterlijks, maar zijn tegelijk allemaal aandoenlijk. Je hebt voor niemand echt sympathie, maar je accepteert hen als tragische wezens die hun eigen graf graven omdat ze met hun gulzigheid en jaloersheid geen blijf weten. Wanneer ze zich dan een voor een in hun ongeluk storten, kun je als toeschouwer alleen medelijden hebben. Op dat vlak is House of Gucci beter geslaagd dan Scotts zwaar moraliserende All the Money in the World.

Wat echter ontbreekt, is de visuele panache uit Scotts topwerk. Er zitten zeker een paar knappe passages in de film – de politie-inval tijdens Paolo’s modeshow, bijvoorbeeld – maar meestal houdt Scott het bij efficiënte, klassiek uitgelichte shots die vooral de luxe accentueren. Graag gezien, deze House of Gucci. Benieuwd of Amerikanen deze film zullen omarmen. Zij hebben immers geen enkele affiniteit met ironie.

Ridley Scott waagt zich aan een moderne opera buffa of komische opera met dit verhaal over de ondergang van de familie Gucci. Lady Gaga is uitstekend als sociale streber Patrizia Reggiani, maar Jared Leto steelt de show als Paolo Gucci.

Regie Ridley Scott
Cast Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino
Speelduur 2u37