23.11.2021

Recensie-telex: The Rescue, La fracture & Bergman Island

The Rescue

Deze ronduit geweldige documentaire van het Oscarwinnende Free Solo-tandem, Elizabeth Chai Vasarhelyi en Jimmy Chin, beschrijft in detail hoe twaalf jonge voetballertjes in juli 2018 gered werden uit de Tham Luang-grot in Thailand. De National Geographic-productie benadert het relaas uitsluitend vanuit het standpunt van de Britse duikers Rick Stanton en John Volanthen omdat Netflix de rechten heeft op de versie van de kinderen. Dat maakt het resultaat er niet minder spannend op. Zelfs al weet je hoe de docu afloopt, dit blijft een nagelbijter van jewelste. De feitelijke twists and turns had geen enkele fictiescenarist kunnen bedenken.

Bij momenten doet The Rescue denken aan Billy Wilders Ace in the Hole, zeker wanneer de reddingsoperatie in een waar mediacircus verandert. Vasarhelyi en Chin vrijwaren hun docu echter van enig cynisme en willen vooral een boodschap van broederschap, wilskracht en verantwoordelijkheid uitsturen. In die zin geeft de film het goede voorbeeld aan een wereld die niet meteen staat springen om vluchtelingen in nood in veiligheid te brengen.

Regie Elizabeth Chai Vasarhelyi en Jimmy Chin
Cast Rick Stanton, John Volanthen, Richard Harris
Speelduur 1u54
Vanaf 24 november in de bioscoop

La fracture

Tijdens een betoging van de gele hesjes in Parijs wordt de neurotische Raf (Bruni-Tedeschi) in het ziekenhuis opgenomen met een gebroken arm. In de overbevolkte wachtzaal heeft ze een flinke discussie met haar vriendin en krijgt ze het aan de stok met een vrachtwagenchauffeur die absoluut geen voorstander is van de Franse president Macron.

Gebroken arm, gebroken Frankrijk: heb je hem? Deze ‘komedie’ van Catherine Corsini wil intelligent overkomen, maar voelt eerder dom aan omdat je niets wijzer wordt over het sociaal-politiek conflict bij onze zuiderburen. Wat de film helemaal onuitstaanbaar maakt, is het oeverloos gezeur van hysterische mensen. Bovendien doet Corsini niet eens haar best om een beetje cinema te bieden. Pretentieuze Franse filmerij.

Regie Catherine Corsini
Cast Valeria Bruni Tedeschi, Marina Foïs, Pio Marmaï
Speelduur 1u38
Vanaf 24 november in de bioscoop

Bergman Island

Een koppel – hij (Tim Roth) is regisseur, zij (Vicky Krieps) scenarist – bezoekt het eiland waar Ingmar Bergman woonde. Terwijl zij worstelt met het schrijven, bezoekt hij de plaatsen waar de Zweedse meesterregisseur ooit filmde. Bepaalde locaties zijn echter moeilijk te vinden omdat bijvoorbeeld een boom uit een beroemde scène verdwenen is.

Dit lijkt de premisse van een komedie en het resultaat had een komedie kunnen zijn, maar de Franse cineast Mia Hansen-Løve neemt haar Engelstalige debuut bloedserieus. Erger nog: de hele opzet bulkt van de pretentie. Bergman Island is zo’n ‘cinefiele’ spielerei die niet bedoeld is voor gewone stervelingen, maar voor intellectuele snobs die na de visie eindeloos filosofisch kunnen lullen over de man en de regisseur Bergman. De talenten van Roth en Krieps worden hier helemaal verkwanseld.

Regie Mia Hansen-Løve
Cast Vicky Krieps, Tim Roth, Mia Wasikowska
Speelduur 1u45