01.08.2014
Hollywood worstelt met stijgende marketingkosten
Hollywood kampt met een probleem: de grote zomerblockbusters doen het alsmaar minder goed aan de kassa, maar hun marketingkosten blijven exponentieel stijgen. Amerikaanse filmstudio’s smijten met geld om mensen naar de bioscoop te lokken. Ter illustratie: de marketingcampagne van Transformers: Age of Extinction bedroeg alleen in Amerika al een luttele 100 miljoen dollar. Tel daar de rest van de wereld bij en je komt makkelijk bij het dubbele van dat bedrag uit.
“Zijn dergelijke kosten te verantwoorden als niet alle markten groeien?” is de vraag die Tinseltown momenteel in de ban houdt. Winst maken wordt een hachelijke opdracht als maar een handvol internationale markten het goed doen. De Amerikaanse box office beleeft momenteel een regelrechte crisisperiode. Deze zomer trokken er twintig procent minder Amerikanen naar de cinema dan vorig jaar in dezelfde periode.
Vooral de hoge prijzen van tv-commercials bezorgen de studiobonzen kopzorgen. Hollywood is namelijk nog steeds zeer afhankelijk van het kleine scherm om hun films aan de man te brengen. De prijzen variëren tussen 400.000 dollar tijdens een sitcom en 700.000 dollar tijdens een sportwedstrijd. Resultaat: meer dan de helft van het promobudget wordt aan tv-reclame gespendeerd.
Men is dus naarstig op zoek naar nieuwe vormen van promotie. Zo is sociale media een dankbaar alternatief dat tegenwoordig een belangrijk instrument vormt voor filmstudio’s om hun publiek te bereiken. Marketing via Facebook en Twitter is veel goedkoper en doeltreffender. Een recent onderzoek toonde aan dat heel wat mensen zich laten beïnvloeden door Twitter in hun filmkeuze.
Volgens analisten moet de Amerikaanse filmindustrie zich nog meer richten op het buitenland, en dan vooral op China. Dat land is de tweede grootste filmmarkt van de wereld en reclame voeren voor een film is er veel goedkoper. Volgens Sue Kroll, marketing chief bij Warner Bros., is het hoog tijd dat Hollywood zich begint aan te passen: “Bioscoopbezoekers zijn verstandige mensen. Je moet non-stop nieuwe manieren bedenken om hun interesse te wekken. Zoiets wordt nooit saai.”
Bron: THR