03.05.2022

Downton Abbey: A New Era: Verrukkelijk verpakt conservatief sprookje (recensie)

Het mogelijk laatste verhaal rond het fictieve landgoed Downton Abbey in Yorkshire speelt zich af in 1928, in de periode dat de sprekende film succes begon te oogsten. Reden genoeg voor schrijver-producent Julian Fellowes om een regisseur van de productiemaatschappij British Lion het interieur van het kasteel te laten uitkiezen voor het decor van zijn nieuwste melodrama. Dat zorgt echter voor enkele turbulente weken. Sommige bewoners vinden het geweldig om hun favoriete sterren aan het werk te zien, andere vrezen dat al die onopgevoede acteurs het porselein zullen omstoten. In een tweede verhaallijn wordt de graaf van Grantham (Hughe Bonneville) geconfronteerd met een schenking van een Franse markies die enorme implicaties kan hebben voor zijn status.

Dat Fellowes een ronduit briljant scenarist is die iets van verhaalopbouw kent, wisten we al sinds Gosford Park. Hier schiet hij opnieuw in de roos. De film laat zich extreem vlot bekijken door de intelligente structuur, slimme en grappige dialogen, boeiende personages en zonder uitzondering geweldige acteurs met Maggie Smith op kop. Na zoveel seizoenen op tv en een eerste bioscoopfilm heeft Fellowes niet zoveel meer te vertellen over de upstairs and downstairs-cultuur en zoekt hij zijn toenadering tot sitcomachtige situaties onder meer geïnspireerd door Singin’ in the Rain. De fans zullen daar niet over struikelen, want het vermakelijke verhaaltje slik je door de vlotte vertelling als zoete koek.

Dat Fellowes niets te vertellen heeft, klopt niet helemaal. Was de eerste film een zeer beschaafd pro-Brexit-pamflet, dan doet de scenarist er in deze tweede film nog een schepje bovenop. In de laatste scènes mag je een traan wegpinken over het nakende imploderen van die geweldige Britse samenleving waarin meesters, die de beschaafdheid bezitten om hun kastelen en fortuinen uit niet-aristocratische handen te houden, en knechten, die zo goed hun plaats kennen dat ze tammer zijn dan de jachthonden van hun graaf, harmonieus samenleven. Downton Abbey: A New Era heeft alles van een utopisch sprookje doordrongen van de waarden van de Britse Conservatieven.  Of hoe een fenomenale leugen wordt verpakt als de smaakvolste aardbeitaart.

In de tweede film rond het up- and downstairs-leven op Downton Abbey worden de graaf van Grantham en zijn personeel geconfronteerd met de filmwereld en rijke Fransen. Meer van hetzelfde, maar dan met een Singin’ in the Rain-verhaalelement en To Catch a Thief-decors.

Regie Simon Curtis
Cast Hugh Bonneville, Michelle Dockery, Dominic West
Speelduur 2u05