04.05.2022

Recensie-telex: X, Natural Light, Ennio: The Maestro

X

Ti West is een echt talent. Zijn vorige film, In a Valley of Violence, was een flinke verrassing door zijn benadering van het westerngenre. In X pakt West de horror– en softpornogenres aan en doet dat met nog meer verve. Hij volgt enkele acteurs en crewleden die ergens in de jaren zeventig op het Texaanse platteland een pornografische film willen draaien. De stokoude eigenaars van de gehuurde blokhut hebben al meteen een hekel aan de geile bende. Wanneer de vrouw des huizes geprikkeld wordt door de jonge mensen met hun mooie huiden, gaan de poppen pas echt aan het dansen.

West mixt enkele huiverklassiekers van de jaren zeventig en tachtig door mekaar: van The Texas Chain Saw Massacre over The Shining tot Alligator. X had dus een ongeïnspireerd eerbetoon kunnen zijn aan onder meer Tobe Hooper, Alfred Hitchcock en Wes Craven, maar de scenarist-regisseur geeft op een handige en slimme manier een enorm frisse draai aan de vele genreclichés. In tegenstelling tot de meeste hedendaagse horrorfilms is X zowel spannend als grappig. Fans van griezelfilms mogen deze gore parel absoluut niet missen.

Regie Ti West
Cast Mia Goth, Jenna Ortega, Martin Henderson
Speelduur 1u46
Vanaf 4 mei in de bioscoop

Natural Light

Tijdens WO II collaboreerden veel Hongaren met nazi-Duitsland. Ze werden ingezet om in onder meer Oekraïne de partizanen uit te schakelen. De Hongaarse documentairemaker Dénes Nagy besloot zijn fictiedebuut te focussen op een van die collaborateurs. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is protagonist Semetka geen held, noch een oorlogsmisdadiger. Hij heeft de gruwel van de oorlog gezien en reageert waarschijnlijk daarom eerder apathisch op de gebeurtenissen. Of misschien wil hij het geweld gewoon niet zien. Wanneer hij meer verantwoordelijkheid krijgt, begint het bij hem echter flink te knagen.

Het documentaire verleden van Nagy valt meteen op, maar je merkt ook zijn bewondering voor Come and See van Klimov en Ivan’s Childhood van Tarkovski. De invloed van die twee films is onmiskenbaar. Mogelijk heeft Nagy ook The Painted Bird van Kosinski gelezen. Toch weet hij zijn grote voorbeelden te overstijgen, wat hem vorig jaar op de Berlinale de Zilveren Beer voor de beste regisseur opleverde.

Regie Dénes Nagy
Cast Ferenc Szabó, Tamás Garbacz, László Bajkó
Speelduur 1u43
Vanaf 4 mei in de bioscoop

Ennio: The Maestro

Ennio Morricone heeft de scores verzorgd voor de meeste films van regisseur en landgenoot Giuseppe Tornatore (Cinema Paradiso). Deze laatste was dan ook een geschikte filmmaker om de indrukwekkende carrière van de grootmeester te belichten. Tornatore heeft er 150 minuten voor nodig, maar dat blijkt niet genoeg om Morricone’s volledige oeuvre te bespreken. Hij spendeert veel tijd aan de beginperiode van de componist – toen er nog geen sprake was van de grote filmsoundtracks die de maestro later zou maken – sprint door de jaren zeventig en tachtig, en racet door de gebeurtenissen na 1990. Misschien hebben die versnellingen te maken met het lange interview met Morricone dat als ruggengraat voor de film dient.

De interessantste informatie in deze oerklassieke documentaire zit dan ook in het eerste uur, waarin je een paar nieuwe dingen te weten komt. Weinig fans weten bijvoorbeeld dat Morricone door gerespecteerde, maar snobistische boegbeelden binnen de Italiaanse muziekwereld nooit als een volwaardige kunstenaar werd geaccepteerd. Pas toen hij internationaal succes oogstte, zijn hun ogen opengegaan. In de laatste twintig minuten mogen beroemde componisten en regisseurs tot vervelens toe hun bewondering uitdrukken voor de man. Dat hoefde echt niet. Iedereen weet immers wat de legende heeft gepresteerd.

Regie Giuseppe Tornatore
Cast Ennio Morricone, Quincy Jones, Hans Zimmer
Speelduur 2u30