09.11.2021

Dealer: Jeroen Perceval debuteert als regisseur met donker Oliver Twist-achtig drugsdrama (recensie)

Jeroen Perceval weet waarover hij het heeft in Dealer. Hij fictionaliseerde de dingen die hij zag en hem overkwamen als jonge drugsverslaafde in dit duistere, Oliver Twist-achtige verhaal.

Het hoofdpersonage is Johnny (Sverre Rous), een 14-jarige puber die zijn vader nooit gekend heeft en niet bij zijn labiele moeder (Veerle Baetens in een kleine, maar krachtige rol) terechtkan. Hij heeft twee potentiële surrogaatvaders: de hedonistische steracteur Antony (Ben Segers) en de compleet geschifte boef Luca (Bart Hollanders). De eerste ziet in Johnny een klankbord voor zijn frustraties en uitzichtloosheid, de tweede is een soort Vlaamse Fagin, die van zijn ‘familie’ van verschoppelingen onvoorwaardelijke trouw eist.

Dealer is dus niet meteen een date movie en moet zowat de donkerste Vlaamse film sinds het door Perceval meegeschreven D’Ardennen zijn – let wel: ‘donker’ is hier niet pejoratief bedoeld, maar als ‘compromisloos eerlijk’ bedoeld. Perceval toont zich bovendien een geïnspireerd regisseur met boeiende ideeën. De tegencasting van Segers en Hollanders is bijvoorbeeld een schot in de roos. De eerste geeft werkelijk alles, terwijl de tweede met zijn onuitstaanbare griezel een van de memorabelere filmrotzakken van de laatste jaren neerzet.

Jeroen Perceval brengt in zijn eerste langspeler als regisseur een donker Oliver Twist-verhaal over een jonge drugsdealer op zoek naar een vaderfiguur. Ben Segers en Bart Hollanders schitteren als respectievelijk hedonistische steracteur en venijnige sociopaat.

Regie Jeroen Perceval
Cast Ben Segers, Bart Hollanders, Sverre Rous
Speelduur 1u44