31.01.2024

Argylle: Matthew Vaughn trakteert op nokvolle hutsepot vol popcornpret (recensie)

Een schrijfster van spionageromans (Bryce Dallas Howard) kampt met writer’s block en belandt op een trein met de superspion Aidan (Sam Rockwell), die belaagd wordt door een geheime organisatie onder leiding van Ritter (Bryan Cranston). Aldus de plot van Argylle, het eerste deel van een nieuwe trilogie van Matthew Vaughn, ooit producer van boezemvriend van Guy Ritchie.

De film maakt deel uit van een project om een spionage-alternatief voor het Marvel Cinematic Universe te creëren. Eerst waren er de Kingsman-films, nu volgt de Argylle-reeks en straks nog een derde serie. Bedoeling is dat die drie franchises elkaar over enkele jaren vinden in een grootse crossoverfilm.

De eerste Argylle-aflevering doet dus niet zo verwonderlijk denken aan de Kingsman-trilogie: over the top en absurd. Maar waar de Kingman-reeks enkel de Bond-franchise parodieerde, gaat Argylle een stap verder: de film lijkt wel een nokvolle stoofpot van The Bourne Identity, Romancing the Stone, Jewel of the Nile, Knight and Day, The Lost City, The Spy Who Loved Me en Bullet Train.

Met zoveel invloeden is het niet moeilijk om verschillende verrassende wendingen aan mekaar te rijgen. Dat maakt het resultaat – toch als je aan de grote voorbeelden denkt – tegelijk ook ergens voorspelbaar. Maar wie zulke popcornonzin het einde vindt, zal zich niet vervelen.

Interessant is trouwens de antitypecasting. Bryce Dallas Howard is niet meteen het Margot Robbie-achtige Barbie-type dat je doorgaans in dit soort films ziet en Sam Rockwell zie je eerder als het miezerige hulpje van de schurk dan als een superspion. Dat laatste wordt zelfs beklemtoond door de casting van Henry Cavill als de geïdealiseerde versie van een megaspion.

Het boeiendste aan Argylle ligt echter buiten de film. Het scenario werd geschreven op basis van een nog niet gepubliceerde roman van de debuterende schrijver Elly Conway – dezelfde naam als de protagonist. Wie zij is, weet niemand. Online geruchten doen de ronde dat het wel eens Taylor Swift zou kunnen zijn, maar dat wordt ontkend. Achter het verhaal zou ook Dua Lipa (die in de film meespeelt) of Claudia Schiffer (de echtgenote van Vaughn) kunnen staan. Maar de meest waarschijnlijke auteur – kijk maar naar de invloeden – lijkt niemand minder dan… ChatGPT.

Matthew Vaughn, de schepper van de Kingsman-serie, grijpt opnieuw naar het spionagegenre met veel actie en komedie via het verhaal van een Romancing the Stone-achtige schrijfster (Bryce Dallas Howard) die botst op een Knight and Day-achtige superspion (Sam Rockwell) die haar betrekt in een The Bourne Identity-achtig intrige.

Regie Matthew Vaughn
Cast Bryce Dallas Howard, Sam Rockwell, Henry Cavill
Speelduur 2u19