13.02.2024
Antwerpse De Cinema toont in maart uitsluitend films van vrouwen
Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart 2024 kiest De Cinema radicaal voor een maandprogramma met uitsluitend vrouwelijke regisseurs. De afgelopen tien jaar was slechts 25 procent van de Europese films geregisseerd door een vrouw en onze filmgeschiedenis wordt nog steeds grotendeels geschreven door mannen. Nochtans maken en maakten vrouwen uitstekende films. Daarom ging De Cinema op zoek naar hedendaagse films en onterecht vergeten parels in de filmgeschiedenis, allemaal geregisseerd door vrouwen en zij die identificeren als vrouw.
Er worden niet enkel films over vrouwen en vrouwelijkheid getoond. Het beste van wat cinema te bieden heeft wordt naar het grote scherm gebracht worden: van komedie, animatie en actiefilms tot horror, documentaire, kostuumdrama en absolute cultklassiekers. De vrouwelijke blik op de wereld staat centraal met Belgische premières, classics op 35 mm, debatten en aanvullende workshops.
OPENING
Op vrijdag 1 maart trapt De Cinema de maand dan af met de heerlijk anarchistische en feministische viering van Czech New Wave spilfiguur Věra Chytilová: ‘Daisies’, gevolgd door een drankje en dansje in de ronde zaal van De Studio.
OPENINGSWEEKEND – DE KEUZE VAN FIEN TROCH
De Cinema vroeg aan de Belgische regisseur Fien Troch om haar drie favoriete films te kiezen om het eerste weekend af te trappen. Ze koos Claire Denis’ fascinerende studie van mannelijkheid en de behoefte om ergens thuis te horen ‘Beau Travail’(met een inleiding en outro van Troch), Barbara Lodens vooruitstrevende en uiterst confronterende portret van de uitzichtloze ‘Wanda’ (met inleiding van Eva Cools – lid van het vrouwelijk filmcollectief WANDA) en Chantal Akermans dissectie van een huishoudelijke routine als een patriarchale gevangenis, ‘Jeanne Dielman 23, Quai du commerce, 1080 Bruxelles’. De vertoning van Troch’s nieuwste film ‘Holly’, een onderzoek naar onze relatie met anderen en naar ons geloof, maakt dit weekend compleet.
VROUWENDAG
Op vrijdag 8 maart stelt De Cinema een dagprogramma voor gericht op de empowerment van vrouwen aan de hand van een unieke collectieve filmbeleving. De dag gaat van start met Yin Yoga voor vrouwen door Surya Yoga Studio, gevolgd door een filmvertoning van de documentaire ‘Smoke Sauna Sisterhood’ waar regisseur Anna Hints een film maakte over het belang van rooksauna’s voor vrouwen in Estland.
In de namiddag is er een screening van‘Draw for Change: A stroke of Freedom’, een nieuwe documentaireserie over zes vrouwelijke cartoonisten van over de hele wereld. Nadien kan je aan de slag gaan tijdens een interactieve, laagdrempelige creatieve tekenworkshop van CHROSTIN.
’s Avonds wordt de dag afgesloten met een tweede filmvertoning van ‘Smoke Sauna Sisterhood’ , ism Girls on Film. De film wordt voorafgegaan door een verbindende openingscirkel en na de film is er een nagesprek met PUNT.vzw, Vrouwencirkels vzw en Gather the Women.
PREMIERES & CINEMA NOW
Amanda Nell Eu was de eerste vrouwelijke regisseur uit Maleisië ooit die werd geselecteerd op het Cannes filmfestival. Ze haalde er meteen de 2023 Grand Prix op de Semaine de la Critique binnen met haar debuutfilm ‘Tiger Stripes’, een bovennatuurlijk coming-of-age tienerdrama over menstruatie in een moslimschool. In avant-première en in samenwerking met Untold Asian Stories. In dezelfde competitie in Cannes won het debuut van de Braziliaanse Lillah Halla ‘Levante’ de Fipresci Prijs door de energieke viering van queer sisterhood met een heerlijk zinderende soundtrack en een belangrijk verhaal over en het abortusrecht.
CLASSICS
De matinees van maart zijn toegewijd aan Dorothy Arzner, de enige vrouwelijke vrouwelijke regisseur werkzaam binnen het Hollywood studiosysteem van de jaren ’30, die met haar twintigtal films de carrières van o.a. Katharine Hepburn, Rosalind Russell en Lucille Bal lanceerde. Arzner maakte geen geheim van haar liefdesrelaties met vrouwen, doorbrak de gendernormen met haar vooruistrevende kledij en was een belangrijke mentor van Francis Ford Coppola. Op het grote scherm vertoond in maart: ‘Honor among Lovers’, ‘Merrily we go to hell’, ‘Christopher Strong’ en ‘Dance, Girl, Dance’.
In nauwe samenwerking met de partners KASKA-DKO en UA stelt De Cinema elke maand een straf filmhistorisch programma samen. Dit voorjaar schenken ze bijzondere aandacht aan niet-westerse klassiekers met o.a. ‘La Ciénaga’ vanLucrecia Martel, ‘Marie Antoinette‘ van Sofia Coppola, ‘American Psycho’ van Mary Harron, en Lina Wertmüller’s ‘Camorra’ (A Story of Streets, Women and Crime) worden exclusief vertoond op 35mm.
Ook op het programma: ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ van Ana Lily Amirpour. Sambizanga van Sarah Malrador, zij was één van de eerste vrouwen die een langspeelfilm maakte op het Afrikaanse continent. Naast Claire Denis’ Beau Travailspelen we ook Trouble Every Day, haar bijdrage aan de New French Extremity, op onze maandelijkse cult-avond. Voor de vijfde editie van Studio Drome kozen curatoren Jonas Govaerts en Kwinten Scheepers voor de chickflick classic ‘Clueless’ van Amy Heckerling. De slotfilm wordt ook voorzien door Heckerling met diens ‘Fast Times at Ridgemont High’.
CINEMA NOW
De docufilm ‘Bye Bye Tiberias’ van Lina Soualem toont hoe zij met haar moeder en Hollywood actrice Hiam Abbas na dertig jaar terugkeert naar haar geboortedorp in Palestina. Lina stelt voor het eerst vragen over haar moeders moedige keuzes, haar gekozen ballingschap en hoe de vrouwen in hun familie hun leven hebben beïnvloed. Joycelyn Saab was een baanbrekende journalist, filmmaker, fotograaf en kunstenaar uit Libanon. Met haar kortfilms zoals ‘Les femmes palestiniennes’ geeft ze een stem aan ontheemde volkeren en verbannen strijders met de nodige verantwoordelijkheid en tegelijk met een sterk bewustzijn van haar subjectieve rol als maker. ‘Kokomo City’ is het speelfilmdebuut van de Grammy-genomineerde producer, zanger en songwriter D. Smith. Smith, die geschiedenis schreef als de eerste transvrouw in een primetime tv-programma. De film werd geproduceerd door Lena Waithe en won verschillende prijzen op het Sundance Film Festival, evenals op de Berlinale. Met ‘Mambar Pierrette’ wijst de Belgisch-Kameroense Rosine Mbakam de wereld op het hard leven en de noodgedwongen enorme veerkracht van een jonge moeder in het Kameroense Douala. Mbakam komt haar eerste fictiefilm inleiden op 14 maart.
Het volledige programma van maart staat vanaf vandaag online.