13.02.2024

Holy Rosita: Wannes Destoop gaat Ken Loach achterna in eerste langspeler (recensie)

Zoals te verwachten van de regisseur van de gevierde kortfilm Badpakje 46 situeert zijn langspeelfilmdebuut zich eveneens binnen het genre van het sociaal drama. Met Holy Rosita tracht Wannes Destoop zijn publiek te sensibiliseren voor de keuzes van de zwakkeren van onze maatschappij die dezelfde levenswensen hebben als de meer gefortuneerden. Dat lukt grotendeels, maar je wenst je dat hij net iets meer te vertellen had.

Rosita (Daphne Agten) is een mollige vrouw met een kinderlijke geest die haar biologische klok voelt tikken. Ze heeft een vurige kinderwens, maar kan amper voor zichzelf zorgen. Wanneer ze dan toch zwanger wordt, botst ze op een muur van onbegrip – niet in het minst van de vrouw die zich al haar hele leven over haar ontfermt.

Er zijn een aantal gelijkenissen tussen Holy Rosita en Ladybird, Ladybird van de Britse veteraan Ken Loach. Beide films handelen over moeders die zonder hulp niet in staat zijn om voor hun kind of kinderen te zorgen. Maar waar het hoofdpersonage in Ladybird, Ladybird een gewone volksvrouw is, is Rosita als een kind met het lichaam van een volwassen vrouw.

Loach bekritiseert in zijn film vooral het sociaal systeem in Engeland dat zich onmenselijk opstelt tegenover alleenstaande moeders die het wel goed menen, maar zelf hun ergste vijand zijn. In tegenstelling tot Loach valt Destoop het systeem niet aan. De sociale werkers in de film doen immers keurig hun job. De enige bad guy hier is Rosita’s pleegmoeder. Wanneer Rosita zwanger wordt, reageert zij zo radicaal dat ze richting karikatuur neigt.

Wat wil Destoop wel vertellen? Dat wordt nooit echt duidelijk door het niet altijd even gefocuste scenario. De regisseur hengelt vooral naar sympathie voor Rosita. Daar slaagt hij in door de casting van Daphne Agten, die zich met verve overgeeft aan haar rol.

Badpakje 46-regisseur Wannes Destoop maakt zijn langspeeldebuut met een sociaal drama over een vrouw die een vurige kinderwens heeft, maar waarvan iedereen vindt dat ze niet in staat is om moeder te worden. Verwant met Ladybird, Ladybird van Ken Loach.

Regie Wannes Destoop
Cast Daphne Agten, Mieke De Groote, Delfine Bafort
Speelduur 1u40