20.10.2021

Annette: Leos Carax, Adam Driver en Marion Cotillard geven de filmmusical een make-over (recensie)

Annette is een wonderlijke musical dankzij de Jacques Demy-achtige benadering en de muziek van de Amerikaanse cultband Sparks. De Franse regisseur Leos Carax (Mauvais sang, Holy Motors) drukt zijn onmiskenbare stempel door de film op te tillen tot een mix van theater, opera, videoclip en pure cinema, en van melodrama, satire, surrealistisch sprookje en metafilm.

Adam Driver vertolkt de provocerende stand-upcomedian Henry die een relatie heeft met de operazangeres An (Marion Cotillard). Hun schijnbaar perfecte romance krijgt veel aandacht in de boulevardpers, maar wanneer ze een kind krijgen, begint hun relatie barsten te vertonen.

Het verhaaltje mag dan wel ontzettend eenvoudig zijn, de beeldvoering is dat allesbehalve. Carax voegt aan elke scène iets toe om de eenvoud te overstijgen. Je moet natuurlijk wel openstaan voor de nieuwe wegen die een filmmusical kan opgaan. Carax vaagt het optimisme van de Amerikaanse musical helemaal weg, knipoogt naar Bertolt Brecht, waagt zich aan seksscènes, mixt stijlen die niet meteen bij elkaar passen en laat acteurs die eigenlijk niet kunnen zingen, eh, zingen.

Er zit een heerlijke speelsheid in Annette die je naar het scherm zuigt. Het geweldige begin, waarin de filmploeg al zingend een wandeling maakt, zet meteen de toon. Misschien is dit wel de ideale film om het grote publiek kennis te laten maken met het rastalent Carax. In vergelijking met het verleden vraagt hij geen intellectuele inspanningen of een specifieke smaak van de kijker. Driver is bovendien zo’n topacteur dat hij je alles kan doen geloven.

O ja, de film werd deels opgenomen in België. Als je goed kijkt, merk je Elke Shari Van Den Broeck (Tabula Rasa), Verona Verbakel (De bende van Jan De Lichte), Kevin van Doorselaer (Cordon), Noémie Schellens (Achter de wolken) en zelfs zangeres Angèle op in kleine rollen. Net iets zichtbaarder zijn Wim Opbrouck en Ella Leyers.

Op basis van een idee en songs van de muziekgroep Sparks vertelt Leos Carax het verhaal van een komiek en een operazangeres die na de geboorte van hun dochter barsten zien optreden in hun relatie. Meer Dancer in the Darkdan The Greatest Showman.

Regie Leos Carax
Cast Adam Driver, Marion Cotillard, Simon Helberg
Speelduur 2u20