29.11.2022
Recensie-telex: Call Jane, Cow & Violent Night
Call Jane
Dit drama werd onverwacht brandend actueel toen de Supreme Court in de VS de Roe V. Wade-beslissing uit 1973 herriep, waardoor het recht op abortus ongedaan werd gemaakt in de staten die dat wilden. Helaas is het resultaat te zacht, te braaf, te sentimenteel en te conventioneel om indruk te maken.
In Call Jane duiken we terug naar midden jaren zestig toen abortus nog streng werd bestraft. Hoofdpersonage is Joy (Elizabeth Banks) die zwanger is van haar tweede kind. Omdat de bevalling haar leven kan kosten, wil ze een abortus, maar ze kan bij niemand terecht. Uiteindelijk komt ze in contact met de Janes, een groep vrouwen die een ondergronds netwerk opzetten om vrouwen met een ongewenste zwangerschap uit de nood te helpen. De staat beschouwt die activisten echter als zware criminelen.
Cineaste Phyllis Naggy (bekend als scenariste van Carol) heeft het straffe verhaal van de Janes in haar fictief drama flink verzacht. Waarschijnlijk omdat ze een heel breed publiek wilde bereiken, waaronder ook toeschouwers die een anti-abortusstandpunt aanhangen. De conventionele vormgeving en inhoud zwakken haar statement echter af. Het vergelijkbare L’événement trok dan wel de arthousekaart, maar was veel scherper, harder en interessanter. Niet toevallig won die film prijzen en Call Jane niet.
Nog dit: Sigourney Weaver, als een van de leiders van de Janes, trekt de film helemaal naar zich toe.
>>Klap
Carol-scenarist Phyllis Nagy schetst in dit drama de opkomst van de Janes, de groep vrouwen die in de sixties een ondergronds netwerk oprichtten om ongewenst zwangere vrouwen uit de nood te helpen. De Hollywoodtegenhanger van L’événement.
Regie Phyllis Nagy
Cast Elizabeth Banks, Sigourney Weaver, Chris Messina
Speelduur 2u01
Vanaf 30 november in de bioscoop
Cow
Na Viktor Kosakovskiy’s Gunda, de semidocumentaire over het leven van een varken, krijgen we er nu eentje over het leven van een koe. Fish Tank-regisseuse Andrea Arnold toont ons hoe gecontroleerd en eentonig het leven van een doorsneekoe kan zijn. Wees echter gerust, Arnold giet haar herkauwerbiopic in een dramatische vorm die niet te lang duurt.
Het leven van de koe wordt eenvoudigweg getoond zodat je als toeschouwer zelf kan oordelen of Arnold nu al dan niet kritisch is tegenover de behandeling van dit dier door de mens. Een must voor wie echt van dieren houdt en een dier wil zien zoals het is.
>>Klap
Fish Tank-cineaste Andrea Arnold volgt in deze arthousedocumentaire het dagelijkse leven van een koe op een boerderij. Wat Gunda was voor varkens, is Cow voor runderen
Regie Andrea Arnold
Cast Luma en haar kalveren
Speelduur 1u34
Vanaf 30 november in de bioscoop
Violent Night
Die Hard werd door sommige magazines uitgeroepen tot de leukste kerstfilm ooit en dat is blijven hangen. Ook Home Alone is zo’n film die jaarlijks met Kerstmis terug op de buis komt en een vaste kerstwaarde wordt beschouwd. “Wat als ik Die Hard en Home Alone met elkaar verbindt en er nog wat Bad Santa aan toevoeg”, moet de Noorse regisseur Tommy Wirkola gedacht hebben.
Het eindresultaat, Violent Night, had heel geestig kunnen worden, maar Wirkola – die een betere beurt maakte met zijn vorige film The Trip – komt niet verder dan wat smakeloze trash. Zo vond hij het nodig om zijn film te injecteren met de kerstsentimentaliteit uit de vreselijkste Hollywoodfilms en het sadistisch geweld uit de John Wick-franchise (geen toeval, met David Leitch is producer). Daarbovenop lijken de dialogen uit het script van een Chuck Norris-vehikel gekopieerd en overacteren de acteurs ongelooflijk.
Het grote probleem is dat de film nooit naar zo’n barslecht niveau evolueert dat hij hilarisch wordt. Enige lichtpunt is een op dreef zijnde David Harbour als de crapuleuze kerstman die een bloedbad aanricht onder de gangsters van dief John Leguizamo. De film redden kan de Stranger Things-sheriff echter allesbehalve.
>>Klap
De Noorse regisseur Tommy Wirkola mixt in deze zwarte komedie Die Hard, Home Alone en Bad Santa. Zoals Bruce Willis decennia geleden moet de kerstman (David Harbour) solo een kaping verijdelen en dat loopt slecht af voor de schurken.
Regie Tommy Wirkola
Cast David Harbour, John Leguizamo, Cam Gigandet
Speelduur 1u52
Vanaf 30 november in de bioscoop