29.11.2022

Good Luck to You, Leo Grande: Emma Thompson geeft zich letterlijk en figuurlijk bloot in sekswerkdramady (recensie)

In Good Luck to You, Leo Grande van de Australische cineaste Sophie Hyde speelt Emma Thompson een voormalige lerares die in een hotelkamer bezoek krijgt van een sekswerker (Darryl McCormack uit de serie Bad Sisters). Zij heeft nog nooit een orgasme gehad en nu haar man overleden is en hun kinderen volwassen zijn, wil ze daar eindelijk werk van maken. Ze schaamt zich echter over haar lichaam en leeftijd.

Je zou denken dat deze film gebaseerd is op een toneelstuk, want de hoofdlocatie is een hotelkamer en er zijn slechts twee belangrijke personages. Het script van Katy Brand bleek echter ideaal om te verfilmen tijdens de coronaperiode. De dramatische ruggengraat doet een beetje denken aan die van Last Tango in Paris. Ook hier heb je twee personages die elkaar niet kennen en uitsluitend op fysiek vlak intiem willen zijn, maar dan zet een van de twee de stap om het verleden van de andere te verkennen.

Good Luck to You, Leo Grande is echter meer een tragikomedie dan een zwaar psychoanalytisch drama. Ook zijn de seksscènes heel braaf en kuis. Deze film is immers bedoeld voor een breed publiek dat op een plezierige manier wil participeren in het lang genegeerde debat over het plezier dat vrouwen in conservatievere tijden ontzegd werd. De humor in de eerste helft functioneert op dat vlak prima als een soort van ontlader voor de ernstigere thema’s in de tweede helft.

Als grote cinema zal dit sympathieke kleinood echter niet de geschiedenis ingaan. Good Luck to You, Leo Grande blijft te academisch en conventioneel om ook maar een seconde visueel te imponeren. Anderzijds verdient de Britse klasbak Emma Thompson alle lof omdat ze in zo’n conventionele film toch tot het uiterste gaat. Voor de camera helemaal uit de kleren gaan op je 62e: dat vergt tonnen moed en een sterke persoonlijkheid.

Een zestigjarige lerares die snakt naar een orgasme, huurt een sekswerker in. Na een positief contact wil ze hem beter leren kennen. Een huis clos-tragikomedie die helemaal gedragen wordt door een moedige Emma Thompson.

Regie Sophie Hyde
Cast Emma Thompson, Daryl McCormack, Isabella Laughland
Speelduur 1u37