Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

29.11.2022

Saint Omer: Beklijvend rechtbankdrama geeft ongeziene kijk op het leven als migrant (recensie)

door Chris Craps

Het boeiende fictiedebuut van de Franse documentairemaakster Alice Diop start heel gewoontjes: we volgen Rama, een auteur van Senegalese origine met een witte Franse partner, naar een proces in Saint-Omer aan de grens met België. Dan begint het proces en dat palmt je als toeschouwer helemaal in.

Saint Omer is een quasireconstructie van het echte proces tegen een studente die in november 2013 haar vijftien maanden oude dochtertje liet verdrinken aan het strand van Berck-sur-Mer. Waarschijnlijk wilde Diop oorspronkelijk een documentaire maken, maar haar docuverleden bracht haar dicht bij de cinema van Raymond Depardon en zo zat ze meteen ook bij een benadering à la Robert Bresson en zelfs Carl Theordor Dreyer.

De overeenkomsten tussen de beschuldigde in Saint Omer en de protagoniste in Dreyers La passion de Jeanne D’Arc zijn in ieder geval opvallend. Beide door visioenen gekwelde vrouwen worden aan de schandpaal genageld door een maatschappij die hen niet begrijpt en vol vooroordelen zit. Op de puurst mogelijke manier, zonder enige vorm van manipulatie toont Diop hoe iemand die tussen twee culturen zweeft helemaal geïsoleerd kan worden.

Er zit ook een heel persoonlijk aspect aan de film: Rama is overduidelijk een alter ego van Diop die het echte proces bijwoonde en net zoals Rama zich meer en meer begon te identificeren met de beschuldigde.

De grootste kracht van Saint Omer zit hem in de processcènes waarin de beschuldigde en enkele getuigen al vertellend schetsen hoe complex het leven van een migrant kan zijn en hoe onwetend en ongeïnteresseerd westerlingen en hun overheid daar tegenover staan. Als de film afgelopen is, kun je dan ook niet anders dan hopen dat de echte zaak herbekeken wordt.

>>Klap

Documentairemaakster Alice Diop schetst in haar fictiedebuut hoe het proces van een moeder van Senegalese origine die haar kind liet verdrinken overkomt bij een schrijfster die zich in de beschuldigde herkent. In het verlengde van de cinema van Raymond Depardon, Robert Bresson, Carl Theodore Dreyer en Audrey Diwan met echo’s van La passion de Jeanne D’arc en Medea.     

Regie Alice Diop
Cast Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Xavier Maly
Speelduur 2u02
Vanaf 30 november in de bioscoop

Lees meer over: