Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

09.08.2017

Recensie The Circle

door Chris Craps

Wow! Na zo’n 40 minuten The Circle – gebaseerd op het gelijknamige boek van Dave Eggers, heb je nog slechts één vraag: “Hoe hebben ze deze film zo om zeep geholpen?” En dan moet het ergste nog komen.

Na een weinig fascinerende, maar nog acceptabele start, voel je al snel nattigheid. Op het einde van de eerste act, de klassieke introductiefase in een lineair verteld filmverhaal, heb je nog steeds geen hoogte van Emma Watsons hoofdpersonage, want scenarist-regisseur James Ponsoldt (End of the Tour) en zijn coscenarist (Eggers zelf) schetsen haar louter met clichékaraktertrekken.

Watson vertolkt Mae Holland, een ambitieuze jongedame die in een nabije toekomst een job aangeboden krijgt bij The Circle, het Google-meets-Faceboook-meets-Twitter-bedrijf van visionair Eamon Bailey (Tom Hanks). Omdat ze na een paar dagen klachten krijgt dat ze te weinig actief is op het sociaal netwerk van het bedrijf, besluit Mae het beste van zichzelf te laten zien.

Dat heeft echter enorme gevolgen omdat Bailey op haar eerste werkdag SeeChange introduceerde, een realtime videosysteem steunende op microcamera’s die overal binnen en buiten het bedrijf geplaatst werden. Voordat Mae het goed en wel beseft, wordt haar leven en dat van haar naasten zodanig overhoop gehaald dat er van privacy geen sprake meer is.

Eggers had een behoorlijk donkere dystopische satire met echo’s van Brave New World en 1984 voor ogen en in boekvorm functioneert dat wonderwel. Maar als je zo’n roman naar het witte doek vertaalt, moet je niet aan de toon van het verhaal beginnen prutsen en zeker niet het breedst mogelijke publiek tevreden willen stellen. In plaats van – spoiler alert! – het down ending van het boek werd gekozen voor een happy ending, en dan nog eentje dat de flauwste ontmaskering van de laatste 30 jaar bevat.

Om dat te bewerkstelligen moest men flink knoeien met Mae’s karakterboog, die bovendien ook nog eens op de onhandigste en platste manier werd uitgewerkt. Mae evolueert in de film als volgt: good girlbitchgood girlbitchgood girl. Met zo’n eenzijdig rol kan Watson, een eerder middelmatig getalenteerde actrice, niets aanvangen.

Maar het verknoeien van het einde en het Mae-personage zijn niet de enige problemen. Bill Paxton zaliger kreeg een ronduit vernederende afscheidsrol, zijn status onwaardig, en John Boyega’s personage is zo inhoudsloos dat men hem beter uit de film had gesneden.

We’re so fucked” zijn de laatste woorden van Hanks in de film: de eerste en enige keer in The Circle dat je helemaal mee bent.

Klap

Emma Watson speelt gevaarlijke spelletjes met technologie in deze verfilming van Dave Eggers’ succesroman, waarin sociale media verdacht veel lijken op een boosaardige dictatuur. Een digitale update van 1984.

Regie James Ponsoldt
Cast Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega
Speelduur 1u50
Vanaf 9 augustus in de bioscoop