Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

13.11.2015

Vrouwen boven: Jane Campion

door Tom Rouvrois

Team Vertigo kijkt net zoals Suffragette-regisseuse Sarah Gavron op naar vrouwelijke filmmaaksters. Onze redactieleden delen dan ook met plezier mee welke cineastes ze tot hun favorieten rekenen.

Medewerker Tom Rouvrois aanbidt Jane Campion!

Vergeet alles waarvan Hollywood en de Academy Awards je proberen te overtuigen; vrouwen zijn net zo competent als mannen wanneer het op het maken van indringende, innovatieve en uitmuntende cinema aankomt. En wie kan dat beter dan Jane Campion?

Lang voordat Kathryn Bigelow de leading lady onder de regisseuses was, toonde Campion al dat je als vrouwelijke regisseur aardig je mannetje kan staan. De Nieuw-Zeelandse startte met het maken van kortfilms, maar het duurde niet lang vooraleer ze zich aan langspelers durfde te wagen. Haar films en scenario’s – Campion schrijft haar films meestal zelf, op de verfilming van Henry James’ The Portrait of a Lady (1996) na – worden gekenmerkt door een opvallende beeldtaal, duistere romantische elementen en een diepgaande feministische filosofie waar films als Sweetie (1989) en An Angel at My Table (1990) ijzersterke illustraties van zijn.

Haar grote doorbraak kwam er in 1993 met het wondermooie The Piano, een lyrisch drama over een doofstomme pianiste. De schitterende beelden en primordiale soundtrack maakten de film zowel binnen als buiten de arthousebioscopen een megasucces. De film leverde Campion niet enkel een Gouden Palm op – ze was de eerste dame die deze prijs in ontvangst mocht nemen – maar zorgde er ook voor dat ze mee mocht dingen naar de Oscar voor Beste Regisseur, wat haar naast Lina Wertmüller, Sofia Coppola en Kathryn Bigelow één van de vier gelukzalige vrouwen maakt die ooit genomineerd waren voor het felbegeerde beeldje.

Wie nog steeds niet overtuigd is van haar kunnen, bingewatcht best haar miniserie Top Of The Lake, een Australische neo-noir waarmee ze Mad Men-coryfee Elizabeth Moss naar haar eerste welverdiende Emmy en Golden Globe hielp én waarvan ze ook het tweede seizoen voor haar rekening zal nemen. Haar hoogdagen liggen misschien wel achter haar, maar de invloed die Jane Campion op de filmgeschiedenis gehad heeft, valt niet te onderschatten. Go get ‘em, girl!

De favoriete cineaste van Ruben Nollet vind je hier!
De favoriete cineaste van Eline Van Hooydonck vind je hier!

@TomRouvrois