Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

19.09.2019

Volledig programma en jury Film Fest Gent 2019 onthuld

door Vertigo

Focus op de kwaliteitsvolle Spaanse film, grotere aandacht voor de kortfilm en een nieuw parcours met films over radicalisering zijn slechts drie van de vele krachtlijnen uit het vandaag voorgestelde spannende en avontuurlijke programma van de 46ste editie van Film Fest Gent, die loopt van 8 tot 18 oktober 2019.

Het team van Film Fest Gent stelt in 2019 een gevarieerd kwaliteitsprogramma voor, dat de vinger aan de pols houdt van zowel onze leefwereld in het algemeen als die van de Vlaamse en Belgische filmwereld in het bijzonder. Beginnend bij de openingsfilm ‘Les Misérables’, over ‘Sorry We Missed You’ (over de klusjeseconomie) van Ken Loach, tot het straffe ‘Muidhond’ (over pedofilie) van Patrice Toye. In 2019 ontvangen we evenzeer een breed spectrum van internationale gasten: van actrice Géraldine Chaplin over Pools componist Krzysztof Penderecki tot landgenoot Frédéric Devreese.

In de voorbije maanden belandden er zo’n 1.068 filmtitels in de mailboxen van Film Fest Gent. Voeg daarbij de 320 geziene festivalfilms. Daaruit stelden programmadirecteur Wim De Witte en zijn team een scherp programma samen bestaande uit 123 lange films, twee televisieseries en 35 korte films.

INTERNATIONALE COMPETITIE

Met haar delicate en indringende ‘Muidhond’ opent Patrice Toye de internationale competitie op Film Fest Gent. Ze daalt af in de geest van een pedofiel en schetst de strijd die de man met zichzelf levert. Het wordt een gevecht tussen goed en kwaad en de film overstijgt dus de problematiek van het hoofdpersonage. ‘Muidhond’ krijgt een universele dimensie. Bas Devos vergezelt Patrice Toye in de competitiesectie met zijn ‘Ghost Tropic’, dat een positief antwoord moet bieden op zijn opmerkelijke ‘Hellhole’. Nog in deze competitie: ‘Atlantique’ van Mati Diop met een mooi en bevreemdend Afrikaans verhaal over emigratie. Jayro Bustamante die in 2015 met ‘Ixcanul’ de grote prijs voor de beste film won op Film Fest Gent, is met zijn ‘La Llorona’ terug van de partij. Ook Jessica Hausner verwelkomen we met ‘Little Joe’ opnieuw in Gent.

Voor het eerst behoort een spraakmakende animatiefilm ‘J’ai perdu mon corps’ van Jérémy Clapin tot de dertien films die tijdens

de 46ste editie in aanmerking komen voor de Grote Prijs voor Beste film of voor de George Delerue Award voor beste soundtrack/sound design.

De prijzen zullen worden toegekend door de INTERNATIONALE JURY onder leiding van onze landgenoot Joachim Lafosse (‘A perdre la raison’, ‘L’économie du couple’). Zijn juryleden excelleren stuk voor stuk in hun vak: Midge Costin, sound editor, Guy Lodge, filmcriticus Variety, Radu Jude, Roemeens regisseur van het in Gent vertoonde ‘I Do Not Care If We Go Down in History As Barberians’, Fiorella Moretti en Dora Bouchoucha Fourati, producers respectievelijk uit Peru en uit Tunesië.

KORTFILMCOMPETITIE

Van Belgische over Europese naar internationale kortfilms op het programma van Film Fest Gent, ziedaar de jongste evolutie van de Gentse kortfilmcompetitie. We doorbreken grenzen en gaan op zoek naar de beste kortfilmverhalen, uit onder meer Griekenland, China, Spanje, Frankrijk, Litouwen en Brazilië. En we durven er veel op verwedden dat de Belgische kortfilms daartussen allesbehalve een mal figuur zullen slaan. De kortfilm als humus en kweekvijver voor filmtalent, zo ziet Film Fest Gent het.

De animatiefilm ‘#21XOXO’ van Imge en Sine Özbilge gaat ook al naar het Londense filmfestival en Jacinta Agten debuteerde hier al vijf jaar geleden met ‘Olav’. Volgt met ‘Melanie’ een internationale doorbraak? Schrik dat Yorgos Lanthimos met de prijzen gaat lopen, hoeven de kortfilmmakers niet te hebben, want diens kortfilm ‘Nimic’ wordt buiten competitie vertoond.

De Belgische studentenkortfilmcompetitie blijft een vaste waarde op het festival en ook daarin hebben we met Anthony Nti iemand die, na zijn overwinning met ‘Boi’ in 2016 nu met ‘Da Yie’ tevreden terugkeert. En na Noemi Osselaers ‘Erpe-Mere’ zal Erpe-Mere nooit meer Erpe-Mere zijn.

Om al deze kortfilms te beoordelen, nodigde Film Fest Gent voor het eerst een aparte INTERNATIONALE KORTFILMJURY uit om de nieuwe Nathalie Teirlinck, Kato De Boeck of Lukas Dhont te ontdekken. Ze bestaat uit filmcriticus en programmator Neil Young, graphic designer Amira Daoudi en regisseur Jayro Bustamante.

FOCUS SPANJE

Naast zijn tapas, flamenco, sherry en Sagrada Familia heeft Spanje zijn films. Werk van Luis Buñuel, Pedro Almodóvar, Carlos Saura, Victor Erice behoort tot de canon van de filmgeschiedenis. Maar hoe is het met de jongste lichting gesteld? Kwaliteit te over, zo blijkt en dus een unieke kans om er kennis mee te maken.

Op zoek naar zijn identiteit worstelt elk land met zijn verleden. Spanje vormt geen uitzondering op deze regel. De burgeroorlog van 1936 tot 1939 en het daarmee verbonden Franquisme spookt nog altijd door de geesten van de Spaanse bevolking, en dus ook van de kunstenaars. Wie van geschiedenis houdt, moet daarom naar ‘While at War’ van niemand minder dan Alejandro Amenábar waarin de schrijver en rector van de universiteit van Salamanca Miguel de Unanumo in conflict komt met Franco. De Unanumo wordt door velen beschouwd als de grootste Spaanse schrijver na Cervantes. Als je van een meer hedendaagse kijk op dat verleden houdt, reserveer dan je cinemazetel voor ‘Les Perseides’ van Alberto Dexeus en Ànnia Gabarró. Het hoofdpersonage Mar komt terecht op een plaats waar de geesten van het verleden nog rondwaren. Hoe kijkt ze als tiener naar dat verleden?

Naast dat brede historische plaatje zijn er uiteraard nog intimistische films als ‘Meseta’ en ‘Júlia Ist’. En in ‘Liberté’ laat Albert Serra zoals de titel al suggereert alle remmen los. De film veroorzaakte een klein schandaaltje in Cannes. Of hij even taboedoorbrekend is als het gelijknamige onderdeel van onze Spaanse Focus zal blijken. Daar kan je in ieder geval kennismaken met onder andere ‘Viridiana’ van Luis Buñuel, ‘Ana y los Lobos’ van Carlos Saura, ‘Tesis’ van Alejandro Amenábar, ‘Matador’ van Pedro Almodóvar.

Uniek is dan weer de kans om het oeuvre van auteur maudit Agusti Villaronga te ontdekken. Het werk van Villaronga, die een hommage krijgt op Film Fest Gent 2019, zit vol conflicten en trauma’s, is bovendien oer- Spaans qua coloriet en staat bol van uitdagende beeldende kracht. Zijn werk is nog nooit eerder in het reguliere bioscoopcircuit vertoond in ons land.

PARCOURS RADICALISERING

Merkwaardig toch hoe films inspelen op een bepaald tijdsgewricht. Het woord en het begrip radicalisering vliegt je van langs alle kanten om de oren en de films over dat onderwerp komen als bij toverslag tevoorschijn. Zo programmeerde Film Fest Gent eerder dit jaar tijdens Film Fest Gent On Tour (onderdeel van de jaarwerking van Film Fest Gent, nvdr.) ‘L’adieu à la nuit’ van André Téchiné.

Met films als ‘Let There Be Light’ van Marko Skop en ‘Les Misérables’ van Ladj Ly zetten we de trend tijdens de komende festivaleditie verder. In ‘The Barefoot Emperor’ van Peter Brosens & Jessica Woodworth wordt Peter Van den Begin de keizer van een Nova Europa. In ‘Luce’ van Julius Onah is het onduidelijk of het hoofdpersonage al dan niet geradicaliseerd is nadat er in zijn locker op school een bom werd ontdekt. Is die van Luce zelf afkomstig of is ze er door iemand anders geplaatst?

Aan Parcours – diverse insteken om het programma te ontdekken – ontbreekt het niet op Film Fest Gent: Explore Zone, Plus Parcours,

LGBTQ+, Galas & Specials, de parcoursnamen klinken voor veel bezoekers alvast vertrouwd in de oren. Ook de maffia krijgt met Meet The Mob een plaatsje op het festival. Dit geeft filmliefhebbers de kans om over één onderwerp, de spijtoptant Tomasso Buscetta, zowel een speelfilm als een documentaire te zien. Marco Bellocchio portreteert de maffiabaas in zijn geweldige ‘Il Traditore’ en de documentaristen Andrew Meier en Mark Franchetti spraken met de weduwe van Buscetta en kregen van haar een pak familiefilmpjes die ze verwerkten in ‘Our Godfather’. Dichter bij het reilen en zeilen van de maffia kom je niet. En het is boeiend om zien hoe Belocchio de realiteit filmisch verpakt. Een buitenkans!

GASTEN

Top of the bill is dit jaar Géraldine Chaplin, dochter van Charlie Chaplin maar ook zonder de familienaam een steractrice. In ‘The Barefoot Emperor’ van Peter Brosens en Jessica Woodworth speelt ze een dubbelrol. Daarnaast past Géraldine Chaplin perfect bij onze Spaanse focus. Met haar toenmalige partner Carlos Saura is haar inbreng in de Spaanse filmgeschiedenis essentieel en van onschatbare waarde.

Naast Chaplin komen ook tal van andere regisseurs, acteurs en actrices hun film persoonlijk voorstellen en soms kan je die ontmoeten tijdens de Daily Talkies in bibliotheek De Krook. Of wie weet, op de rode loper, of in ons festivalcafe Cafellini.

WORLD SOUNDTRACK AWARDS en HOLLYWOOD NIGHTMARES: SCARY SYMPHONIC SCORES

Inspelend op de revival van de intelligente horrorfilm en de zoektocht naar de artistieke rol van de componist in het vaak miskende genre, organiseert Film Fest Gent het thematisch concert ‘Hollywood Nightmares: Scary Symphonic Scores’. Niemand belichaamt beter de vernieuwde muzikale inbreng in het genre dan Marco Beltrami maar daarnaast is hij vakkundig en creatief in heel wat genres thuis. Hij is dan ook de centrale gast op het 19e World Soundtrack Awards Concert. Hij komt ook aan bod in het voorafgaande Scary Symphonic Scores-concert maar daar deelt hij het podium met de grote klassiekers onder de filmcomponisten die, soms verrassend genoeg, ook door hun muziek de horror nog tastbaarder maakten. Luister maar naar Bernard Herrmann, Ennio Morricone, Howard Shore, Jerry Goldsmith en John Williamsen. Op het WSA-podium komt de wereldvermaarde Poolse componist Krzysztof Penderecki een Lifetime Achievement Award ophalen: niet alleen voor zijn gehele oeuvre maar vooral ook voor de onrechtstreekse invloed van zijn muziek op het werk van onder andere Stanley Kubrick, Martin Scorsese, William Friedkin. Frédéric Devreese, de vader van de Belgische filmmuziek, wordt geëerd met een muzikaal portret naar aanleiding van zijn negentigste verjaardag. Op het jaarlijkse

filmmuziekseminarie zullen Marco Beltrami en Michaël R. Roskam alle geheimen van hun samenwerking voor ‘The Drop’ uit de doeken doen.

FILM FEST GENT & VOORUIT

Met de tweede editie van VIDEODROOM, waar artiesten en publiek een nieuw universum betreden op het snijvlak tussen muziek, film en visuals, is VOORUIT de ontmoetingsplek voor de muziekevenementen tijdens Film Fest Gent. Artiesten als Le Motel, Jozef Van Wissem, Moon Duo, CURL, Moor Mother & The Londen Contemporary Orchestra bieden u unieke cross-overproducties.

EDUCATIE, TALKS & INDUSTRY

Film Fest Gent spreekt een zo breed mogelijk publiek aan en richt zich ook op tal van doelpublieken. Voorstellingen voor de leerlingen uit het kleuter-, lager en middelbaar onderwijs kennen een steeds toenemend succes. Op de eerste KIDSPROOF FAMILIEDAG worden familiefilms in Belgische première vertoond en is er een medialab voor het hele gezin. Het filmberoep komt onder meer aan bod op de SERIAL DAY op 11 oktober met een speciale voorstelling van de VRT-serie ‘De Twaalf’.

Op 16 oktober ontleden de makers van ‘De Dag’ tot in de details hun werk tijdens ‘De Dag’ Case Study.

PLUS als LATE ENTRY: Episode 1&2 van de WAR OF THE WORLDS van Gilles Coulier wordt op 14 oktober vertoond in Kinepolis. De Vlaamse inbreng is niet gering want naast regisseur Coulier werkten David Williamson en Antoon Mertens als DOP aan de serie. Bert Jacobs stond in voor de montage.

De Unie van de Filmkritiek tot slot viert haar 65-jarig bestaan met de vertoning van ‘What She Said: The Art of Pauline Kael’. Aan critici hoeft ze niet meer voorgesteld te worden. Zelden was er een betere gelegenheid om over het beroep na te denken en te discussiëren.

Dit alles is slechts een greep uit het rijke aanbod van de 46ste editie van Film Fest Gent. Alle info: www.filmfestival.be

Het 46ste Film Fest Gent loopt van 8 tot 18 oktober in Kinepolis Gent, Studio Skoop, Sphinx Cinema, Vooruit, KASKcinema en Capitole.

 

Lees meer over: