Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

26.12.2018

Vertigo-flashback 2018: april

door Vertigo

De vete tussen Netflix en Cannes bereikte in april een hoogtepunt toen de streamingservice besliste om geen films te vertonen op het festival in mei.

Ze waren het namelijk niet eens met de nieuwe regel dat alle deelnemers aan de competitie een Franse bioscooprelease moeten krijgen en dus pas drie jaar later via streaming mogen beschikbaar zijn.

Cannes-directeur Thierry Frémaux drukte zijn spijt uit dat daardoor onder meer Orson Welles’ The Other Side of the Wind niet op het festival in première zou gaan. Ondanks de smeekbedes van Welles’ dochter aan de streamingreus trok uiteindelijk alleen de docu The Eyes of Orson Welles naar de Croisette.

Voor België was er beter Cannes-nieuws. Lukas Dhonts eerste langspeler Girl werd geselecteerd voor de Un Certain Regard-sectie en de regisseur kon het zelf niet geloven. De korte animatiefilm Ce magnifique gâteau en de korte docu Our Song to War haalden de Quinzaine des Réalisateurs-selectie.

Het Cannes-parcours van Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote was dan weer een regelrechte thriller. De film stootte na twintig jaar aan tegenslagen alweer op een obstakel en werd het onderwerp van een rechtszaak tussen Gilliam en producent Paolo Branco.

Daardoor leek een Cannes-première onzeker, maar uiteindelijk verscheen er toch een trailer en werd bekendgemaakt dat de film het festival zou afsluiten. Cannes werd vervolgens op zijn beurt voor het gerecht gedaagd, maar schaarde zich aan de kant van Gilliam.

In Hollywood werd John Krasinski’s A Quiet Place met open armen ontvangen. De horrorfilm werd een hit aan de box-office, zowel in het openingsweekend als de weken erna, en al snel werd er een sequel aangekondigd. Ook Avengers: Infinity War imponeerde en brak zowel voor de release verschillende box-office-records als erna.

MoviePass, het abonnement waarmee Amerikanen voor 9,95 dollar per maand één keer per dag naar de bioscoop konden gaan, kampte daarentegen met financiële problemen. De aandelen van moederbedrijf Helios & Matheson bleven maar zakken in waarde en bovendien kregen ze concurrentie van de bioscoopketens.

Tenslotte namen we in de vierde maand afscheid van enkele bekende filmfiguren waaronder Vlaamse karakterkop Frank Aendenboom, One Flew Over the Cuckoo’s Nest-regisseur Milos Forman, Full Metal Jacket-icoon R. Lee Ermey en Austin Powers-acteur Verne Troyer.