04.01.2023

Tirailleurs: Omar Sy blijft als enige bij in niet bijster origineel Frans WO I-drama (recensie)

In het Napoleontische tijdperk was een tirailleur een soldaat in de lichte infanterie. In de 19e en 20e eeuw werd de term gebruikt voor de inheemse infanterie die in de Franse koloniale gebieden werd gerekruteerd. Over die vooral Afrikaanse soldaten gaat deze film van regisseur Mathieu Vadepied en hoofdacteur-producer Omar Sy.

In 1917 wordt de zeventienjarige zoon van Bakary (Sy) in Senegal ontvoerd door de Fransen om in Verdun te vechten tegen de Duitsers. Om zijn zoon te beschermen gaat Bakary vrijwillig het leger in. De Fransen beloven de Afrikanen dat ze beloond zullen worden met het Franse staatsburgerschap, maar al snel wordt duidelijk dat ze louter als kanonnenvlees dienen.

De premisse van Tirailleurs is niet bepaald origineel. Ze doet denken aan die van Hugh Hudsons Revolution, de genregenoot waarin Al Pacino’s personage zich laat inlijven in het leger van de kolonisten om zijn zoon te beschermen. Vadepieds film wil echter iets anders vertellen, meer bepaald hoe Afrikanen die niets wisten over de oorlog in Europa, toch in het conflicten werden ingezet omdat ze als ‘eigendom’ van de kolonie ook tot het moederland behoorden.

Evenmin origineel is de aanpak van de oorlogsscènes, ook al zie je ditmaal zwarte soldaten chargeren. Vadepied slaagt er misschien wel in om iets te zeggen over een complexe vader-zoonrelatie, maar doet je niet de immense gruwel voelen die de Afrikanen in de loopgraven hebben doorstaan. Daarvoor is zijn film te melodramatisch, conventioneel en monotoon. Sy’s vertolking is het enige wat achteraf echt bijblijft.

Franse oorlogsfilm van voormalig cameraman Mathieu Vadepied die zich via het verhaal van een vader en een zoon focust op de offers die de Afrikaanse infanterie-eenheden brachten tijdens Wereldoorlog I. Variant op Hugh Hudsons Revolution.

Regie Mathieu Vadepied
Cast Omar Sy, Alassane Diong, Jonas Bloquet
Speelduur 1u49