16.11.2021

The Power of the Dog: Jane Campion vindt perfecte balans tussen western en psychodrama (recensie)

Na twee seizoenen van haar televisieserie Top of the Lake besloot Jane Campion nog eens een bioscoopfilm te maken. Haar laatste, Bright Star, dateert alweer van 2009. The Power of the Dog is meteen een van haar beste films en een heel averechtse benadering van het westerngenre. Je kunt hem nog het beste omschrijven als een antiwestern waarin een psychologisch drama sluimert.

Alles draait rond Phil (Benedict Cumberbatch), een bikkelharde cowboy die neerkijkt op alles en iedereen. Hij leeft samen met zijn jongere broer George (Jesse Plemons) en ook die zachtaardige man behandelt hij als een stuk vuil. Wanneer George geheel onverwachts huwt met Rose (Kristen Dunst), komt Phils donkerste kant naar boven. Hij laat geen moment onbenut om de weduwe neer te halen en haar fragiele tienerzoon (Kodi Smit-McPhee) moet het eveneens ontgelden.

Wie een beetje mensenkennis heeft, weet al snel wat er met Phil aan de hand is. Campion onthult stap voor stap de gekwetste ziel van deze man vol zelfhaat. Dat ze dat doet binnen de context van een western is enorm boeiend. Phil mag zich dan wel voordoen als een stoere boerenkinkel, hij is dat allesbehalve. In deze John Wayne from hell schuilt een zeer gevoelige en complexe man die een degelijke opvoeding genoten heeft, maar extreem gekneed werd door zijn milieu. Zo’n gelaagd personage kan uiteraard alleen maar vertolkt worden door een uitzonderlijk acteertalent en Cumberbatch is zo straf dat men de Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol nu al mag klaarzetten.

The Power of the Dog gaat echter niet alleen over Phil. Halverwege ontvouwt zich een verhaallijn over schuchtere mensen die tot het uiterste gaan wanneer de situatie dat vereist. Daarin zullen westernfans zeker de freudiaanse thematiek van Red River herkennen. Campion kent duidelijk haar klassiekers, wat ze ook toont in een geweldige passage waarin ze een draai geeft aan de duelling banjo’s-scène uit Deliverance.

De psychologische doorlichting van Phil wordt geschilderd met majestueuze beelden die soms herinneringen oproepen aan Days of Heaven van Terrence Malick, maar het briljante camerawerk refereert ook naar de oeuvres van John Ford en Howard Hawks. De horrorfilmachtige score van Jonny Greenwood staat dan weer in flink contrast met de oogstrelende fotografie.

Is het ondertussen duidelijk dat je deze film absoluut in de bioscoopzaal moet zien? Alleen op die manier komt dit meesterwerk volledig tot zijn recht!

Jane Campion transformeert een western over een bikkelharde cowboy (Benedict Cumberbatch) die het leven van de echtgenote van zijn broer onmogelijk maakt in een sluimerend psychodrama. Een mix van Days of Heaven, Red River en The Piano.

Regie Jane Campion
Cast Benedict Cumberbatch, Jesse Plemons, Kristen Dunst
Speelduur 2u06