13.02.2024

The Last Front: Moedig Vlaams debuut sleept mee tijdens actie, sputtert tijdens drama (recensie)

Het is het zeer moedig van coscenarist-regisseur Julien Hayet-Kerknawi om zich met een beperkt budget met Hollywood te meten. The Last Front gaat van start als een clichématig boerendrama met een Romeo & Juliet-romance ergens in Vlaanderen tijdens WO I. Boer Leonard (Iain Glen) rouwt om zijn overleden vrouw en tracht zijn zoon, die verliefd is geworden op de dochter van de dorpsdokter (Koen De Bouw), aan zijn verstand te brengen dat rijk en arm geen match zijn. En dan vallen de Duitsers binnen.

In tegenstelling tot de geschiedschrijving – waaruit duidelijk blijkt dat de meeste Duitsers zich als beesten gedroegen – krijgen we hier één psychopathische officier voorgeschoteld. Die clichéslechterik richt een ravage van jewelste aan op Leonards boerderij, waardoor die zich verplicht ziet zich te ontpoppen tot een soort Vlaamse Rambo die moet kiezen tussen wreken of redden.

Wanneer het grote drama op de boerderij van Leonard zich voltrekt, bevind je je in een B-film. In dat genre lijkt Hayet-Kerknawi zich meer thuis te voelen en weet hij de toeschouwer enigszins mee te slepen met een vrij lange actiesequentie. Als hij nadien echter opnieuw de sentimentele toer opgaat, begint de film andermaal te sputteren.

Dat de grote actiefinale niet helemaal werkt, is jammer. Er wordt getracht om die boeiend te maken door chaotische montage-ingrepen, maar je krijgt totaal geen overzicht van de situatie. Dat je min of meer aandachtig blijft kijken, is voor een deel te danken aan Glen, het Game of Thrones-gezicht dat met zijn kunnen het middelmatige drama naar een iets hoger niveau weet te tillen. Ook De Bouw dient vermeld te worden, want hij is ronduit geweldig in zijn beperkte rol.

Je vraagt je echt af waarom Hayet-Kerknawi zich aan een melodrama heeft gewaagd in plaats van aan een B-filmversie van Le vieux fusil of Defiance. De filmmaker heeft zeker iets in zijn mars en met een beter script en dialogen zou hij zonder twijfel een Vlaamse versie van bijvoorbeeld een ’71 uit zijn mouw kunnen schudden.

De Gentenaar Julien Hayet-Kerknawi debuteert met een Engelstalig oorlogsdrama over een Vlaamse boer (Schot Iain Glen) die een held wordt wanneer het Duitse leger zijn dorp binnenvalt. Voor liefhebbers van Defiance en Le vieux fusil.

Regie Julien Hayet-Kerknawi
Cast Iain Glen, Koen De Bouw, Sasha Luss
Speelduur 1u40