Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

07.02.2020

The Good, the Bad & the Missing: Anke Brouwers ongefilterde Oscarmening

door Vertigo

Tijdens de nacht van 9 op 10 februari kun je het 92e Academy Awards-gala live volgen op Play More Cinema (kanaal 300) en Zes. In de aanloop daarvan vroegen we filmdocente Anke Brouwers naar haar ongezouten mening over de nominaties in de belangrijkste categorieën. Dat leverde aardig wat verrassingen op. 

Beste vrouwelijke bijrol

  • Kathy Bates – Richard Jewell
  • Laura Dern – Marriage Story
  • Scarlett Johansson – Jojo Rabbit
  • Florence Pugh – Little Women
  • Margot Robbie – Bombshell

Mag winnen: Laura Dern of Margot Robbie (maar dan eigenlijk voor Once Upon a Time in Hollywood), omdat ze allebei met een doorbloede vertolking iets maken van karikaturale of mager uitgewerkte personages. Dat mag gerust beloond worden. Bovendien zal David Lynch erg blij zijn als Laura Dern wint. Zeg dat de aap het gezegd heeft.

Liever niet: Scarlett Johansson.

Ontbreken: Nicole Kidman (Bombshell) en Jo Yeo-jeong, Jang Hye-jin, Lee Jeong-eun en So-dam Park, de vier actrices uit Parasite die respectievelijk de twee moeders, de huishoudster en de dochter spelen.

Beste mannelijke bijrol

  • Tom Hanks – A Beautiful Day in the Neighborhood
  • Anthony Hopkins – The Two Popes
  • Al Pacino – The Irishman
  • Joe Pesci – The Irishman
  • Brad Pitt – Once Upon a Time in Hollywood

Mag de Oscar winnen: Brad Pitt. De ouderwetse charme en kunde van de klassieke filmster spat ervan af. Vroeger kon je hem betrappen op goedkope kunstjes, slechte accenten en maniërisme, zoals in 12 Monkeys, Seven Years in Tibet en Troy, maar dat is lang verleden tijd. Sinds hij ingetogen en kleiner is gaan spelen, kruipt hij onder de huid. Pitt speelt de stuntman Cliff Booth niet, hij ís hem. Toch zal ik niet mokken als Joe Pesci of Al Pacino worden bekroond. Pesci combineert pathos en dreiging in een ingehouden vertolking en de flamboyante Pacino is één brok vleesgeworden charisma. Geef deze mannen een Oscar voor klasse en vakkundigheid.

Liever niet: Anthony Hopkins, maar alleen omdat ik er echt één moet kiezen.

Ontbreekt: De Brit Stephen Graham, die Tony Pro speelt in The Irishman. Joe Pesci vond het jammer dat hij geen echte Italiaan is, maar mij heeft hij volledig overtuigd.

Beste vrouwelijke hoofdrol

  • Cynthia Erivo – Harriet
  • Scarlett Johansson – Marriage Story
  • Saoirse Ronan – Little Women
  • Charlize Theron – Bombshell
  • Renée Zellweger – Judy

Mag winnen: Scarlett Johansson. Ik hoop dat de stemgerechtigden van de Academy zich over het Netflix-gegeven kunnen zetten en haar de Oscar zullen geven. Aan haar verdiende Hollywood vorig jaar trouwens het meeste geld, want ze was ook te zien in Avengers: Endgame. Maar ik vrees ervoor.

Liever niet: Renée Zellweger. Ze brengt in Judy een schitterende imitatie van Judy Garland, maar ik betwijfel of het de beste vertolking is. Ik volg hierin schrijfster Annie Proulx, die ooit zei dat het veel moeilijker is om een fictief personage overtuigend tot leven te brengen dan om een bestaande figuur waar eindeloos veel beeldmateriaal van bestaat te imiteren.

Ontbreekt: Adèle Haenel voor Portrait de la jeune fille en feu, alleen al om de laatste scène, waarin ze een stille monoloog brengt met haar gezicht. Ik hoop al jaren op een nieuwe genderneutrale categorie als beste doorbraak of beste debuut, zoals bij de Bafta’s of de Grammy’s. Daarin zou je dit jaar Awkwafina (The Farewell), Beanie Feldstein en Kaitlyn Dever (Booksmart) en Florence Pugh (Midsommar) kwijt kunnen. Het voordeel van zo’n categorie is dat je jonge of nieuwe acteurs niet op basis van één prestatie beloont – of bezwaart – met een Oscarnominatie. En dan snoep je ook geen nominaties af van acteurs die al vaker hun talent bewezen hebben.

Beste mannelijke hoofdrol

  • Antonio Banderas – Dolor y gloria
  • Leonardo DiCaprio – Once upon a Time in Hollywood
  • Adam Driver – Marriage Story
  • Joaquin Phoenix– Joker
  • Jonathan Pryce – The Two Popes

Mag winnen: Adam Driver heeft me in 2019 zowel het meest geamuseerd (The Dead Don’t Die, Star Wars: The Rise of Skywalker) als ontroerd (The Report, Marriage Story). Of het nu pulp of high art is: hij is altíjd uitstekend.

Liever niet: Ik vind de vertolking van Joaquin Phoenix in Joker niet bepaald zijn beste. Hij was veel subtieler, minder grotesk en minstens even gekweld en edgy in films als Walk the Line, Two Lovers, The Master, Her en Inherent Vice. Het is natuurlijk een Oscartraditie dat overacting en fysieke transformatie worden bekroond en ik gun Phoenix wel degelijk deze late erkenning voor zijn talent. Maar het zou jammer zijn mocht het voor deze fraai vormgegeven maar inhoudelijk foute film zal zijn.

Ontbreken: Robert De Niro uit The Irishman, vooral vanwege de scène waarin hij naar de weduwe van Jimmy Hoffa moet telefoneren. En ik dacht niet dat ik het ooit zou schrijven, maar ook Adam Sandler (Uncut Gems) had hier zijn plekje verdiend.

Beste regisseur

  • Martin Scorsese – The Irishman
  • Todd Phillips – Joker
  • Sam Mendes – 1917
  • Quentin Tarantino – Once Upon a Time in Hollywood
  • Joon-ho Bong – Parasite

Mag winnen: Martin Scorsese. Dan krijgt hij ook eens een Oscar voor een goede film, iets wat The Departed, waarmee hij in 2006 zowel de prijs voor beste regie en beste film won, niet was. The Irishman is ook een echte auteursfilm: hij draagt onmiskenbaar de stempel van Scorsese.

Liever niet: 1917 is de film van cameraman Roger Deakins. Ik weet niet zeker wat Sam Mendes ermee te maken heeft. De techniek primeert hier radicaal op de inhoud en de videogame-esthetiek is in deze historische context pervers. 1917 is overigens geen one shot-film. Er zijn wel degelijk verschillende takes, er is zelfs een ellips. En het realisme waarop gemikt wordt met de immersieve aanpak wordt tenietgedaan door de bombastische, sentimentele muziek. Ook bij Joker voel ik niets. Het is een postmoderne pastiche zonder morele inzet. Todd Phillips nomineren was een vergissing. En wat Quentin Tarantino betreft: die zou beter wat strenger zijn voor zijn eigen materiaal.

Ontbreken: Greta Gerwig (Little Women), Josh en Benny Safdie (Uncut Gems). Noah Baumbach (Marriage Story). In deze films is de regie persoonlijk en onderscheidend. Er wordt een esthetische en soms ook ideologische visie mee uitgedrukt.

Beste film

  • Ford v Ferrari
  • The Irishman
  • Jojo Rabbit
  • Joker
  • Little Women
  • Marriage Story
  • 1917
  • Once Upon a Time in Hollywood
  • Parasite

Mag winnen: The Irishman of Parasite. In het eerste geval beloon je meesterlijke visie, emotionele diepgang en de ultieme beheersing van een metier. Het ritme van de vertelling, het timbre van de vertolkingen, de kennis van en het respect voor het genre: in The Irishman zit alles precies juist. In het tweede geval lauwer je een snoeiharde maatschappijkritiek verpakt in een even amusante, evenwichtige als verrassende mix van satire, farce, drama en grandguignol. Het zal wel steken bij de Academy, maar de boeiendste cinema van de afgelopen jaren komt uit Azië.

Liever niet: Joker. Hij blijft deel van een franchise en de beste ideeën komen ongefilterd uit Scorsese-films als Taxi Driver en The King of Comedy.

Ontbreekt: Uncut Gems van Josh en Benny Safdie.